Terug naar beginpagina
Kinderen iets leren wat ze nog niet weten
maar waar ze wel aan toe zijn
Deel op Facebook Tweet Printervriendelijke versie    @Contact

Carol Dwecks wensen voor de toekomst

In het boek International Companion to Gifted Education (2008) gaf Carol Dweck haar toekomstwensen voor onderwijs aan begaafde leerlingen.
It is critical for gifted education to take a modern view of giftedness and talent, one that fits with solid research findings. Past perspectives simply categorized people as gifted or not gifted, erroneously portrayed giftedness as a stable thing, and sought more to measure and reward giftedness and talent than to develop it. We now recognize that talent is often very specific, that it can wax and wane over time, and that it can be stifled by the wrong kind of praise or well-meant encouragement. Many of our gifted young people today need constant praise, become afraid of challenges, and fall apart when things do not come easily to them. As a result, they lose their ability to grow. The most important task facing us today is how to develop and sustain talent by fostering a love of learning, a zest for challenge, and resilience in the face of setbacks.


Voor onderwijs aan begaafde kinderen is het van cruciaal belang dat we hedendaagse opvattingen over begaafdheid en talent gebruiken, gebaseerd op goed gefundeerde onderzoeksresultaten.
Vroeger:
  • deelde men de mensen eenvoudigweg in twee groepen in: hoogbegaafd en niet hoogbegaafd.
  • schilderde men begaafdheid verkeerdelijk af als iets stabiels
  • was men meer in de weer om begaafdheid en talent te meten en te belonen dan om ze te ontwikkelen
Vandaag weten we dat talent:
  • vaak heel domeingebonden is
  • kan groeien en afnemen doorheen de tijd
  • verstikt kan worden door op de verkeerde manier te prijzen en aan te moedigen, hoe goedgemeend ook.
Hierdoor hebben veel van onze jonge begaafde mensen
  • een constante nood aan lof
  • schrik van uitdagingen
  • en lopen ze vast wanneer niet alles op wieltjes loopt
Het resultaat hiervan is dat ze hun vermogen om te groeien verliezen.
De belangrijkste taak waarmee we vandaag geconfronteerd worden is: hoe kunnen we, door mensen leergierig houden, hen plezier laten beleven aan het overwinnen van uitdagingen en hun veerkracht stimuleren bij het verwerken van tegenslagen, zodat we talent kunnen laten ontwikkelen en staande houden.

(eigen vertaling)

<==
Vorige pagina
Startpagina


(De verschillende pagina's over Dwecks onderzoek zijn ook samen beschikbaar als een enkel PDF bestand)

Gebruikt jouw school al het stappenplan voor leerlingen met een leervoorsprong?

  ©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op info@eduratio.be (of schrijf daar in op onze nieuwsbrief)
Overzicht van de volledige website


site tracking