Nieuwsbrief oktober 2005.
Na het uitbrengen van de fiches rond hoogbegaafdheid voor de map
Leerzorg (en de bijhorende studiedagen) vragen veel scholen zich
af hoe ze dit alles in de praktijk kunnen brengen.
Daarom publiceren we op onze website een volledig uitgewerkt
stappenplan "Omgaan met leerlingen met een schoolse voorsprong".
http://www.eduratio.be/stappenplan.html
Dit is geen theoretische uiteenzetting over "hoe het zou moeten", maar
een getuigenis "zo doen wij het". Dit plan wordt in meerdere scholen,
in zijn geheel of gedeeltelijk, daadwerkelijk gebruikt.
We deden ook een (eigenzinnige) keuze uit het beschikbare
differentiatiemateriaal (zowel binnen de klas als in de kangoeroeklas)
en geven tips voor het gebruik daarvan.
http://www.eduratio.be/mat.html
http://www.eduratio.be/matgebruik.html
Ondertussen trachten wij de overheid ervan te overtuigen dat hiervoor
wel degelijk lestijden nodig zijn (al was het maar voor de
screening), dat het materiaal niet vreselijk veel kost maar ook niet
gratis is en dat de hoogbegaafde kinderen niet 'willekeurig' verdeeld
zijn over onze Vlaamse scholen.
Wat betreft financiering, hebben we trouwens de minister nog eens
herinnerd aan de ideeën die we hem doorspeelden op 21 februari.
http://www.eduratio.be/achtergrondinfo.html (sectie 4)
En we blijven natuurlijk ook ons best doen om de minister duidelijk te
maken dat het gaat om onze meest bekwame leerlingen, niet om een leer-
of gedragsstoornis waarbij er eerst 'problemen' moeten opduiken, waarna
dokters, specialisten, psychologen, orthopedagogen, neurolinguïsten,...
een diagnose moeten stellen, vooraleer een school 'iets' kan of mag
doen!
Alle opmerkingen, vragen en kritiek zijn hartelijk welkom.
Wij kijken alvast uit naar jullie reacties!
|