|
- Rekenbegrip Derde Kleuterklas
Bij het gebruik van de normtabellen in de handleiding van de test "Rekenbegrip Derde Kleuterklas" bestaat
er een groot risico op een verkeerde inschatting van het huidige niveau van de oudste en jongste kleuters.
Na overleg met de makers van deze test stelden wij aangepaste normtabellen op.
- Kleuters met een leervoorsprong
EduRatio schreef een artikel in het tijdschrift Kleuters & Ik, uitgegeven door het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs.
- Versnelling
Bondig overzicht van de besluiten van het onderzoek rond de effecten van versnelling (het overslaan van een klas
en andere vormen van het versneld door de leerstof gaan).
- Hoe denkt u na over hoogbegaafdheid?
Wereldwijd is er de laatste decennia een kentering aan de gang in het denkkader waarbinnen mensen nadenken over onderwijs aan begaafde kinderen.
In het moderne meesterschapsmodel gaat men steeds uit van huidige noden op bepaalde vlakken van alle kinderen. In het oudere mysteriemodel trachtte men de leerlingen voor eens en altijd categorisch op te splitsen
in hoogbegaafden en niet hoogbegaafden.
- Zijn de ouders ook hoogbegaafd?
De grootste groep kinderen met een hoog IQ heeft ouders die zelf een stuk dichter bij het gemiddelde (IQ=100) zitten.
- IQ-tests
Wat is IQ? Hoe maakt men de testen? Wat kun je met het resultaat van een IQ-test aanvangen?
Hoe communiceer je over een test (niet) met een kind?
Waar let je op als je zelf een IQ-test afneemt?
Wat is het belang van de Verbaal-Performaal Kloof?
|