Kinderen iets leren wat ze nog niet weten
maar waar ze wel aan toe zijn
Informatie rond leervoorsprong
Artikel E-Schrift (Open Universiteit): Hoogbegaafdheid als levenslange eigenschap?
Troosten kan gevaarlijk zijn!
Stappenplan leerlingen met een leervoorsprong
Screening met Tien Vragen Extensie (TVE)
Resultaten van de TVE test Lente 2010
Stroomdiagram van stappenplan
Veel gestelde vragen over Stappenplan
Talent november 2005
Tips bij het gebruik van het materiaal (Somplex, Plustaak, ...)
Materiaal voor differentiatie binnen en buiten de klas in de basisschool
Diagnosemateriaal
Omzetting van ruwe scores naar CITO scores voor de Begrijpend Leestesten van Cor Aarnoutse
Materiaal voor binnenklasdifferentiatie
Materiaal voor kleuters
Materiaal eerste graad
Materiaal tweede graad
Materiaal derde graad
Minder essentieel materiaal
Faalangst en motivatieproblemen : Carol Dwecks onderzoek
Vier mythes en vier waarheden
Intelligentie: twee denkkaders
Hulpeloze en doorzettende reacties op faalervaringen
De impact op leren in de klas
Doelstellingen die leerlingen kiezen
De gehanteerde intelligentietheorie
Intelligentietheorie creëert verschillen in schoolse prestaties
Intelligentietheorie creëert meer of minder moeite
Vertrouwen en succes alleen zijn niet genoeg!
Wat is IQ? En heeft het belang?
Manieren van prijzen en kritiek leveren: het ontstaan van kwetsbaarheid
Prijzen van intelligentie: averechts effect
Implicaties bij het aanmoedigen van prestaties
Toekomstvisie voor onderwijs aan begaafde leerlingen
Succeservaringen
Links i.v.m. Carol Dweck
Het effect van de geboortemaand op de schoolloopbaan
Geboortemaanden in het Buitengewoon Onderwijs
Geboortemaand van Belgische tennissers
Geboortemaand van Belgische voetballers
Rekenbegrip derde kleuterklas: aangepaste normtabellen
Versnelling: de belangrijkste punten
Versnelling, onbekend is onbemind? Een boek uit 1964
1964: William Durr on Acceleration
Zijn de ouders ook hoogbegaafd?
IQ testen: wat leren we er (niet) uit?
IQ testen: tips voor de testafname
De verbaal/performaal (V/P) kloof bij IQ testen
Welbevinden en betrokkenheid bij kleuters met een leervoorsprong
Allerlei
Test uw kennis over begaafde leerlingen met een kleine quiz
Antwoorden van de quiz
Lente 2005: indiening proeftuinproject
Proeftuinproject niet weerhouden
Juli 2005: publicatie van voorstellen voor verhandelingen
Aantal versnelde leerlingen in het secundair volgens geslacht en geboortemaand
Aantal versnelde leerlingen in het secundair volgens geslacht en geboortemaand (detail)
Geboortemaanden van versnelde leerlingen bij de CITO toetsen 2005
Geboortedatum van versnelde leerlingen bij de CITO toetsen 2005 (detail)
Schooljaar 2004-2005: versnelden per geboortemaand
Aantal versnelde leerlingen in leerjaren 1-6 volgens geslacht en geboortemaand
Evolutie van het aantal versnelde kinderen in Vlaanderen 1957-2004
Slaagcijfers generatiestudenten 2003-2004
Slaagcijfers generatiestudenten 2003-2004 (detail)
Afgewerkte thesissen
Janneke Dullemond 2009
Greet Hélin 2006
Conclusies
Leeuwen voedt men niet met botermelk: een boek uit 1938
Nederland: 30 miljoen euro per jaar voor excellente leerlingen
Politieke acties van EduRatio
Politieke enquête - Hoe wil uw partij de problematiek van leervoorsprong aanpakken?
Politieke enquête - Voorbeeldbrief aan volksvertegenwoordiger
Politieke enquête - Antwoorden van de politieke partijen
DoorToetsActie - Resultaten: 18% van onze leerlingen zit vaak te wachten op iets nieuws!
Doortoetsactie 2009 - Meer middelen voor uw school: help ons!
DTA procedure
Leerzorg niet voor hoogbegaafde kinderen
Rapport Itinera
8/12/2007: Onderzoeksresultaten: significante prestatiedaling bij sterke leerlingen
Persconferentie
15/5/2007 Hoorzitting hoogbegaafde kinderen
Duitsland in 2007: standpunt van de minister van onderwijs
8/1/2007 Stand van zaken in het dossier Leerzorg
23/10/2006 Beleidsvorming: een mogelijke leidraad
Wetten, decreten en aanbevelingen: nationaal en internationaal
18/10/2006 Debat in het Vlaams Parlement
14/10/2006 Toespraak van de minister
Volledige toespraak
Toespraak minister 2004
17/05/2006 Voorstel van resolutie in Vlaams Parlement
05/05/2006 Vijftien percent leert nagenoeg niks op school
05/05/2006 De kloof tussen "sterke" en "zwakke" leerlingen
Schrijf uw volksvertegenwoordiger een e-mail!
Reacties van volksvertegenwoordigers op uw e-mails
07/02/2006 700 reacties op handtekeningenactie 2006
03/02/2006 Wat kan de overheid doen voor onze bekwaamste leerlingen?
Uittreksel SLO handleiding compacten taalmethodes
31/01/2006 GOKINZO: praktijkgetuigenis Magda Vandoninck
19/01/2006 Overzicht van 37 jaar praten over begaafde kinderen in het Vlaams Parlement
Topsport
30/12/2005 Brief aan de minister i.v.m. zijn discussienota leerzorg en nieuwe handtekeningenactie
19/10/2005 Toespraak van de minister (met videofragment)
19/10/2005 Volledige Toespraak
Wat voorafging
24/02/2005 Vragen om uitleg aan de minister in Commissie Onderwijs
21/02/2005 Achtergrondinformatie bij bovenstaande e-mail
21/02/2005 E-mail aan kabinet Onderwijs en Commissie Onderwijs
26/01/2005 Ondertekenaars van de brief aan de minister
11/01/2005 Antwoord op de reactie van CD&V
29/12/2004 Reactie van Vrije CLB-Koepel
24/12/2004 Reactie van de CD&V fractie
15/12/2004 Antwoord aan CLB vestiging te Zoersel
15/12/2004 Reactie van CLB vestiging te Zoersel
7/12/2004 Discussienota onderwijs: brief aan de minister
Interview met het EduRatio-team in Caleidoscoop (oktober 2006)
Wie is Echt Hoogbegaafd?
Oorpronkelijk artikel: Advocating for your gifted child
Pedagogische opdrachtverklaringen
Mysterie of meesterschap: twee denkkaders voor hoogbegaafdheid
Contactinformatie
Wie zijn de mensen achter EduRatio?
Waarom werd EduRatio opgericht?
Wat wil EduRatio bereiken?
Cursussen en lezingen van EduRatio
Links
Links
Bekina Wijnegem 30-11-2010: nuttige links
Bekina Wetteren 21-11-2011: nuttige links
Dienstverlening van EduRatio
©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op
info@eduratio.be
(of schrijf daar in op onze
nieuwsbrief
)
site tracking