Kinderen iets leren wat ze nog niet weten maar waar ze wel aan toe zijn
| ||||||||||||||||||||||
Nieuwsbrief van 7 juni 2006.
Op 5 mei 2006 verscheen in Het Nieuwsblad een interview met de minister van Onderwijs. Enerzijds vindt hij het erg dat veel kinderen "hun nieuwsgierigheid verliezen" in het onderwijs. Op http://www.eduratio.be/15percent.html[1] geven wij een mogelijke verklaring van dit 'verlies'. Anderzijds meent de minister dat het succes van de 'beste' leerlingen er komt DANKZIJ (!) het mislukken van de zwakke leerlingen. Hij vindt dat de 'kloof' tussen sterke en zwakke leerlingen zonodig moet gedicht worden, koste wat het kost. Op http://www.eduratio.be/zwaksterk.html maken wij duidelijk dat zijn hele betoog rond de 'kloof' volgens een brochure op de website van het departement Onderwijs geen enkele ondersteuning vindt in de resultaten van het PISA-2003 onderzoek, waarnaar de minister steeds refereert. Wel integendeel!!! Uit datzelfde PISA-2003 onderzoek blijkt volgens deze brochure vaak compleet het tegenovergestelde, nl. dat Vlaanderen fier mag zijn op zijn onderwijs, dat aan de wereldtop staat voor de begeleiding van alle leerlingen: zwak of sterk, rijk of arm, thuis Nederlands sprekend of niet! In datzelfde Parlement schreef minister Vandenbroucke trouwens een nieuwe aflevering van de nu al 33 jaren aanslepende soap, toen hij antwoordde (nu ja) op een Vraag om Uitleg[2]. Wij menen dan ook dat het hoog tijd wordt dat de minister er in zijn beleid naar streeft om de talenten van elk individueel kind zo volledig mogelijk te ontplooien, i.p.v. te streven naar gelijke UITKOMSTEN onder de noemer van gelijke KANSEN... We sluiten af met beter nieuws. Veel mensen gaven gevolg aan onze oproep om volksvertegenwoordigers aan te schrijven. Zes parlementsleden hebben, ten gevolge van de e-mails die zij en hun collega's kregen, het initiatief genomen om een "Voorstel van Resolutie" op te stellen en in te dienen in het Vlaams Parlement, met o.a. de vraag om meer lestijden zorg en om het uitwerken van een CONCREET beleid rond hoogbegaafde kinderen. Details op http://www.eduratio.be/vvr170506.html[3]. Dank aan allen die onze volksvertegenwoordigers aanschreven! In februari 2006 stuurde EduRatio aan alle leden van de Commissie Onderwijs een opsomming van een aantal mogelijke initiatieven[4], die de overheid zou kunnen nemen. Wij hopen dat het Vlaams Belang niet de enige partij blijft, die concrete voorstellen doet. Drieëndertig jaar wachten[5] is immers lang genoeg geweest! | ||||||||||||||||||||||
|
©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op info@eduratio.be (of schrijf daar in op onze nieuwsbrief) | |