Kinderen iets leren wat ze nog niet weten maar waar ze wel aan toe zijn
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuwsbrief 7 maart 2006.
Marleen Vanderpoorten en Frank Vandenbroucke) beweren dat het toch zo moeilijk is om hoogbegaafde leerlingen te "identificeren" en klagen over het gebrek aan een "duidelijke definitie". (http://www.eduratio.be/palaver.html[1]) Enerzijds noemen ze het een belangrijk probleem maar anderzijds nemen ze geen enkele concrete maatregel omdat ze denken niet te kunnen weten welke kinderen echt behoefte hebben aan concrete maatregelen. Maar als men, zoals o.a. EduRatio, uitgaat van het Meesterschapsmodel (http://www.eduratio.be/mystmeest.html[2]), dan wordt dat argument helemaal waardeloos, en kan men eindelijk overgaan tot concrete stappen! Iedereen kan immers onmiddellijk aan de slag met dit Meesterschapsmodel en ons Stappenplan (http://www.eduratio.be/stappenplan.html[3])! We hebben enkele praktische en concrete overheidsmaatregelen geformuleerd (http://www.eduratio.be/overheid.html[4]). We overhandigden deze reeds aan een afvaardiging van de Commissie voor Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovatie toen zij op onze vraag op 3 februari jongstleden een bezoek brachten aan de school van EduRatio-lid Magda Vandoninck. Tijdens die vergadering lichtten we ook het Stappenplan en het Meesterschapsmodel toe. Vanuit het Meesterschapsmodel én de overheidsmaatregelen die EduRatio formuleerde, durven wij ook nu weer om jullie steun vragen! Op http://www.eduratio.be/vv.html[5] kan je een link aanklikken die het jou mogelijk maakt om concrete steun te vragen aan een volksvertegenwoordiger naar keuze. We hebben reeds een standaard briefje bijgevoegd (dan hoef je enkel nog te ondertekenen), maar aarzel niet om ook zelf een boodschap aan hen te formuleren! Als de volksvertegenwoordigers van hun kiezers het duidelijk signaal krijgen dat dit belangrijk is, dan kunnen ze daar ook daadwerkelijk rekening mee houden. Vergeet niet om deze oproep aan zoveel mogelijk mensen door te geven! Ook onze schooldirecties en leerkrachten hebben voluit hun steun gegeven! Op 31 december stuurden we de minister onze commentaar op zijn "Discussienota Leerzorg". Enkele weken later startten we hierrond een handtekeningenactie, waarop reeds meer dan 700 reacties binnenkwamen, o.a. van 250 schooldirecteurs en 235 leerkrachten. http://www.eduratio.be/reacties2006.html[6] Wij menen dat dit duidelijk aantoont dat dit thema leeft binnen onze scholen. Verschillende mensen motiveerden trouwens hun handtekening uitdrukkelijk. http://www.eduratio.be/reacties2006.html#react[7] Bij deze wensen we dan ook al de mensen (directies, leerkrachten, ouders,…) te danken voor deze massale steun! Wij hopen dat er ook goed gevolg gegeven wordt aan de actie naar de volksvertegenwoordigers! Tijdens het onderhoud, dat de overleggroep GOKINZO op dinsdag 31 januari 2006 had met minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke, heeft EduRatio-lid Magda Vandoninck, naast andere zorgcoördinatoren, onderstaande praktijkgetuigenis over haar manier van werken gebracht en tevens haar bezorgdheid geuit omtrent reputatiescholen. http://www.eduratio.be/gokinzo31jan.html[8] | |||||||||||||||||||||||||||||||
|
©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op info@eduratio.be (of schrijf daar in op onze nieuwsbrief) | |