Nieuwsbrief van 18 augustus 2009.
Om tegemoet te komen
aan het
grote aantal aanvragen, organiseren wij een tweede cursusreeks
2009-2010[1]
Leervoorsprong: van detectie tot aanpak. Aanbevolen voor
iedere
zorgcoördinator, leerkracht, CLB medewerker of directeur die op een
gefundeerde
wijze wil werken aan de uitbouw van een beleid rond leervoorsprong in de
basisschool.
De nieuwe data
zijn: 26
september 2009, 21 november 2009 en 6 maart 2010.
Een beperkt aantal geïnteresseerden kan hiervoor nog
inschrijven en dit voor
vrijdag 4 september 2009.
Onder andere volgende
situaties
komen aan bod:
- De ouders van Nele zeggen dat zij zo
anders
is thuis dan in de klas; thuis leest zij vlot de encyclopedie, maar
toch
heeft zij maar AVI 2... Wat nu?
- Hoe pas ik die zorg voor slimme leerlingen toe in de praktijk?
- Als zorgcoördinator wil ik wel een beleid rond slimme leerlingen uitwerken, maar hoe begin ik daar aan?
- Sofie is de slimste van de klas, maar is zij hoogbegaafd? En doet dat ertoe?
- Ik snuffelde wat rond op Internet en vond allerlei materialen voor hoogbegaafde leerlingen. Wat heb ik nodig om aan de slag te kunnen? Wat voor budget moet ik voorzien? En vooral: wanneer en aan wie geef ik die spullen?
- Jan zit in de tweede kleuterklas, leest vlot AVI-6 en maakt sommen tot 20. Moet ik dat afremmen of stimuleren?
- Jonathan heeft volgens het CLB een IQ van 140. Maar wat moet ik daar nu mee doen in mijn klas?
- Thomas is maar een middelmaat, maar toch heb ik het gevoel dat er veel meer in zit. Is dat maar een gevoel, of klopt dat? Hoe krijg ik daar zicht op?
- Mogen wij wel zorguren besteden aan slimme leerlingen? Of krijgen we dan problemen met de inspectie?
- Jesse heeft 'maar' 119 op die IQ-test, maar toch heb ik de indruk dat hij zich zit te vervelen. Wat nu?
- Martje zou volgens mij best een jaar overslaan, ik kan haar immers niks meer bijleren in mijn klas. Maar hoe overtuig ik haar ouders?
- Ik zou graag een kangoeroeklas starten, maar ik hoorde van een andere school dat ze ermee moesten stoppen na zware kritiek van andere ouders en de klasleerkrachten op de "eliteklas". Is
er een manier om zo'n situatie te vermijden?
- Wij merken geregeld dat sommige kinderen die het in onze basisschool erg goed deden, problemen krijgen in het secundair. Sommigen missen elke motivatie, anderen raken geregeld verlamd
van faalangst. Kunnen wij dit helpen te voorkomen?
Op http://eduratio.be/cursus.html vind je alle
details.
Zoals steeds is de prijs uitermate democratisch.
|