Kinderen iets leren wat ze nog niet weten maar waar ze wel aan toe zijn
| |||||||||||||||||||
Nieuwsbrief oktober 2005.
Na het uitbrengen van de fiches rond hoogbegaafdheid voor de map Leerzorg (en de bijhorende studiedagen) vragen veel scholen zich af hoe ze dit alles in de praktijk kunnen brengen. Daarom publiceren we op onze website een volledig uitgewerkt stappenplan "Omgaan met leerlingen met een schoolse voorsprong". http://www.eduratio.be/stappenplan.html[1] Dit is geen theoretische uiteenzetting over "hoe het zou moeten", maar een getuigenis "zo doen wij het". Dit plan wordt in meerdere scholen, in zijn geheel of gedeeltelijk, daadwerkelijk gebruikt. We deden ook een (eigenzinnige) keuze uit het beschikbare differentiatiemateriaal (zowel binnen de klas als in de kangoeroeklas) en geven tips voor het gebruik daarvan. http://www.eduratio.be/mat.html[2] http://www.eduratio.be/matgebruik.html[3] Ondertussen trachten wij de overheid ervan te overtuigen dat hiervoor wel degelijk lestijden nodig zijn (al was het maar voor de screening), dat het materiaal niet vreselijk veel kost maar ook niet gratis is en dat de hoogbegaafde kinderen niet 'willekeurig' verdeeld zijn over onze Vlaamse scholen. Wat betreft financiering, hebben we trouwens de minister nog eens herinnerd aan de ideeën die we hem doorspeelden op 21 februari. http://www.eduratio.be/achtergrondinfo.html[4] (sectie 4) En we blijven natuurlijk ook ons best doen om de minister duidelijk te maken dat het gaat om onze meest bekwame leerlingen, niet om een leer- of gedragsstoornis waarbij er eerst 'problemen' moeten opduiken, waarna dokters, specialisten, psychologen, orthopedagogen, neurolinguïsten,... een diagnose moeten stellen, vooraleer een school 'iets' kan of mag doen! Alle opmerkingen, vragen en kritiek zijn hartelijk welkom. Wij kijken alvast uit naar jullie reacties! | |||||||||||||||||||
|
©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op info@eduratio.be (of schrijf daar in op onze nieuwsbrief) | |