|
Het Itinera Institute is een onafhankelijke denk- en doetank
die wegen voor beleidshervorming naar duurzame economische groei en sociale bescherming identificeert en promoot,
voor België en zijn regio's.
Op 16 september 2008 publiceerde deze organisatie een lijvig
rapport waarin men o.a. pleit voor een systematische screening
van leervoorsprong in onze scholen. Vijftien procent van onze leerlingen in de basisschool heeft een voorsprong van
een of meer jaren op taal en/of rekenen. Dit wil zeggen dat al deze kinderen het komende schooljaar een groot
deel van de tijd op school in ledigheid zullen doorbrengen. Het rapport stelt dat een minderheid van deze kinderen het meest gebaat
is met het overslaan van een leerjaar, en dat de anderen een grote nood hebben aan doorgedreven differentiatie en aan
groeperingsmogelijkheden zoals kangoeroeklassen.
Het Itinera Institute voert ook mogelijkheden aan om een en ander te financieren.
Het rapport illustreert tevens duidelijk de voortdurende achteruitgang in de prestaties van onze sterkste
leerlingen, die onze minister van Onderwijs voortdurend minimaliseert.
Wij hopen dat onze beleidsmakers dit rapport ter harte nemen.
Op 8 november 2007 vroegen volksvertegenwoordigers van alle partijen in koor aan de minister van Onderwijs meer
aandacht voor kinderen met een leervoorsprong.
In dit dossier vinden zij niet enkel een uitgebreide ondersteuning, maar tevens zeer praktische en concreet haalbare
manieren om dit op korte termijn in praktijk te brengen.
Vooral kinderen die op het eerste zicht geen leervoorsprong hebben, zijn gebaat bij systematische screening.
Scholen die bijvoorbeeld het stappenplan voor leerlingen met een leervoorsprong op deze
website implementeren, stellen vast dat de kinderen in kwestie niet enkel te vinden zijn tussen de hoge presteerders.
Ook begaafde kinderen uit kansarme milieus plukken de vruchten van een systematische aanpak.
|
|