Van links naar rechts op de foto:
Luc Kumps
Luc Kumps (1958) is opgeleid tot burgerlijk ingenieur en werkt in zijn eigen softwarebedrijf.
Zijn zoon (1998) kwam op school in problemen omdat hij een aanzienlijke voorsprong opbouwde op het
aangeboden curriculum. Er moesten ingrijpende beslissingen worden genomen over zijn schoolloopbaan.
Daarom verdiepte Luc zich in literatuur en wetenschappelijk onderzoek. Hij bouwde zijn kennis
in de loop der jaren systematisch uit, en legde contacten met specialisten in binnen- en buitenland.
Aanvankelijk was hoogbegaafdheid het onderwerp van studie, maar in contact met Amerikaanse wetenschappers
werd hem duidelijk dat het concept leervoorsprong meer handvatten geeft voor de afstemming van het curriculum.
Sinds 2005 verspreidt hij via de website EduRatio.be informatie over het onderwerp, en publiceert artikelen in
binnen- en buitenland. Inmiddels geeft hij samen met Magda Vandoninck ook cursussen en voordrachten voor het Vlaamse
basisonderwijs. In 2010 besloot hij zijn zelfstudie gestructureerd aan te pakken, en begon aan de masteropleiding
Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit[1].
Elke Van den Broeck
In oktober 2004 besloot Elke om een brief[2] te richten aan de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke.
Ze had toen al een hele zoektocht afgelegd. Enerzijds naar informatie over de beste aanpak voor de
schoolproblemen van haar eigen zoon. Anderzijds naar partners om mee samen te werken om het pad voor
volgende generaties kinderen te effenen. Op de brief volgde een handtekeningenactie, en in december 2004
richtte zij in samenwerking met Magda en Luc de werkgroep EduRatio op. In augustus 2010 emigreerde Elke met
haar gezin naar Canada. Ze zag zich genoodzaakt om haar inbreng in EduRatio voorlopig te bevriezen,
maar is benieuwd hoe het initiatief verder zal evolueren.
Magda heeft 36 jaar werkervaring in het basisonderwijs. In 2001 raakte ze als zorgleerkracht geïnspireerd
door de toespraak van gouverneur Paulus, over 'Vergeten zorgkinderen'[3],
waarop ze prompt, gesteund door directie en leerkrachtenteam, een cursus
'Professioneel omgaan met hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs' op het CBO te Antwerpen volgde.
Jarenlang werkte zij voltijds als zorgverstrekker in de eigen basisschool, waar zij een aantal zwakkere
leerlingen opvolgde, gedurende 8 lesuren een kangoeroeklas leidde, én ook het (pro-actief) screenen en
doortoetsen van leerlingen voor haar rekening nam. De ouders van de school wisten dat ook zij altijd een beroep
op haar konden doen in de namiddag of na de lestijden. Haar school werd in november 2003, na een doorlichting,
voorgedragen als 'voorbeeldschool voor zorg' op het Ministerie van Onderwijs. Na de GOK-doorlichting in 2004,
werd deze eretitel nogmaals bevestigd. In 2012 ging Magda met pensioen.
Maar ze blijft netoverschrijdend haar collega-leerkachten
uit Vlaanderen met raad en daad bijstaan indien ook zij een gefundeerd beleid van actieve detectie en
begeleiding van kinderen met een leervoorsprong willen uitwerken.
Ook aan ouders geeft Magda geregeld goede raad op basis van haar vele jaren ervaring.
Kortom, als rasechte idealist probeert Magda er zorg voor te dragen dat er echt zorg is voor ALLE kinderen.
Binnen EduRatio is iemand als Magda natuurlijk onmisbaar. Vanuit haar ervaring kan zij immers vaak in een oogopslag
vaststellen of bepaalde zaken al dan niet praktisch haalbaar zijn in het hedendaagse Vlaamse onderwijs.
Wanneer we buitenlands wetenschappelijk onderzoek onder de loep nemen, dan kan Magda heel snel aangeven of dit
al dan niet toepasselijk is op de Vlaamse situatie.
|