Kinderen iets leren wat ze nog niet weten maar waar ze wel aan toe zijn
| ||||||||||||||||
Op 1 januari 2006 werden enkele concrete eisen[1] bezorgd aan Frank Vandenbroucke, Vice-minister-president en Vlaams Minister van
Werk, Onderwijs en Vorming. Dit naar aanleiding van de publicatie van zijn Discussienota hervorming onderwijs voor kinderen met specifieke behoeften De volledige lijst van ondertekenaars vindt U hieronder. Onder de lijst van ondertekenaars staan de reacties. De actie werd afgesloten op 10 maart 2006 om 15u. | ||||||||||||||||
Korte inhoud
1. Gouverneurs
2. Politici en gewezen politici
3. Scholen - Directie
4. Scholen - zorgcoördinatoren en leerkrachten
5. CLB medewerkers
6. Ouders
7. Andere mensen
8. Wat de mensen ons zoal schrevenScholenAls schoolhoofd van een nieuwe gemeentelijke sportbasisschool kan ik initiatieven als deze niet anders dan toejuichen.Wij zijn met onze school zelf in "een profiel" gestapt dat ons de kans geeft om zorgbreder te gaan, zonder dat dit veel "gevolgen" heeft voor de leerkrachten en beter onderwijskwaliteit garandeert voor alle betrokken partners.... En toch ... lijkt me dit ook nog een doekje voor het bloeden. Zonder de vrijwillige en onbetaalde inzet van heel wat van m'n leerkrachten en heel wat ouders en grootouders zouden we nooit ons gewenst niveau kunnen halen. In andere sectoren wordt dit beschouwd als "zwart werk", in onderwijsmiddens (be)rekent men hier op. De paar kangoroeinitiatieven die ik ken, worden allemaal gedragen door betrokken ouders... Mooi... maar... dat is toch niet kunnen... Ik ondersteun het standpunt op www.eduratio omdat ook ik vind dat momenteel het aantal uren zorg te beperkt is om efficiënt te kunnen werken met probleemkinderen. Inderdaad, de Zorgcoördinator is overbevraagd en doet veel meer uren dan ze eigenlijk moet. Het is een hele drukke job, met veel overlegmomenten en opzoekwerk om andere leerkrachten te kunnen ondersteunen, en dat op alle vlakken !!! Omdat zorg een prioriteit is! Hierbij steun ik, als directeur van een basisschool, de vraag m.b.t. een verhoging van de uren zorg, ons ooit in 't verleden beloofd. Ook wij zijn overtuigd dat we op heden nog heel wat deskundigheid met betrekking tot kinderen met sterk tot hoogbegaafdheid missen. Deze kinderen hebben net als hun vriendjes met minder mogelijkheden recht op een professionele begeleiding. Hoogbegaafdheid is geen luxeprobleem, maar een reëel gegeven in elke school waar een afdoend antwoord moet op geformuleerd worden. We hopen dat de regering de ernst hiervan inziet en hierin haar verantwoordelijkheid neemt. Ik steun voledig de actie van Eduratio, om meer lestijden zorg in de basisschool. Zorg die voor alle kinderen toch wel nodig is nu de school steeds meer taken van het thuisfrong moet overnemen. Ik begrijp volkomen uw 'terechte' zorg voor deze 'doelgroepleerlingen'. Persoonlijk heb ik zelf 3 jaar een kangoeroeklasje gehad alvorens ik ingestapt ben in het ambt van directeur. De problematiek van deze groep leerlingen komt in elke school tot uiting als de leerkrachten voldoende zicht hebben op de signalen en de kenmerken van deze kinderen. Als dit zo is ... dan kan het effectieve werk, de NOODZAKELIJKE zorg opgestart worden ... HELAAS hebben ook wij hiervoor ONVOLDOENDE MIDDELEN !!!! Ik vind jullie actie dan ook zeer zinvol en wens jullie veel succes toe ... Meer zorguren is geen overbodige luxe! Jammer dat daar zo voor gestreden moet worden . Ik ondersteun de actie 'voor meer lestijden Leerzorg' die u opzet.Tevens wens ik de minister erop te wijzen dat inclusief inderwijs ook meer meebrengt dan kinderen met leerachterstand helpen. Ik stond twee schooljaren in type 1 en 8. De ondersteuning die kinderen daar krijgen kan een 'gewone' school nooit bieden. Of moet de school het weer doen met enkele extra uren? In mijn vorige school, toen ik in de derde klas stond had ik een dove jongen in de klas, Maarten. Wekelijks moest er een dame ondersteuning komen bieden. Ik heb ze bijna nooit gezien. Dus ..de klastitularis mag het oplossen! Kinderen die leermoeilijkheden hebben blijven altijd aan het staartje hangen. Waar blijft het welbevinden en de betrokkenheid van die kinderen? Als directeur van een kleine basisschool ben ik directeur, zorgcoördinator en GOK-leerkracht. Het is nogal logisch dat ik deze actie steun. Als 3-jobs-mens voel ik mij ook een mens met speciale zorgbehoeften. Nu moet ik de zorg van mijn school maar zien te realiseren in 2 uren per week. We hebben 82 leerlingen waarvan 55 ! doelgroepleerlingen en in totaal 38 effectieve GOK-leerlingen en daarnaast 12 echte extra zorgbehoevende leerlingen (ADHD, autisme, dyslexie, fysieke handicap type 4, ...). Waarom worden kleine scholen altijd afgestraft op het aantal leerlingen? Stel je eens voor dat ons aantal procentueel evenveel zou zijn in een grote school, dan weet ik niet hoe ze dat zouden doen. Ik vraag me (als dat zo is) waarom zijn dan ook niet meer reageren? Ik ben directie, zorgbegeleider en gok-leerkracht in een school met 85 leerlingen.Daarbij heb ik ook nog een aantal uren lesopdracht. Het is nu zaterdagvoormiddag en nu ben ik mijn werk van directeur aan het doen: post lezen, mails beantwoorden, … De meeste tijd gaat ook naar zorgbeleid, met de 3 uren die wij hebben kan je inderdaad niet veel doen. Dat is veeeeeeel te weinig om alle kinderen de zorg te geven die ze nodig hebben. Maar omdat ik dat zo belangrijk vind, verwaarloos ik toch wel mijn werk als directie. Dat doe ik dan maar in het weekend. Maar hoe lang ik dat nog kan volhouden weet ik niet. Dringend meer uren zorg. Als ouder van een hoogbegaafd kind en als leerkracht in het secundair onderwijs met enkele hoogbegaafde kinderen onder mijn hoede, ben ik van mening dat de minister de bal mis slaat. De dagelijkse realiteit toont dat er wel degelijk grote noden zijn. Het voorstel/eissenpakket van Edurato is zeker niet te hoog gegrepen. Er zou (eindelijk) structureel wat kunnen veranderen. Beste, ik steun jullie eisen maar druk mijn bezorgdheid nog sterker uit! De verschuiving van BO (type 1 en 8) naar gewoon basisonderwijs zonder daar tegen over (slechts een kleine greep uit de verzuchtingen): - de aanwendings(=besparings)percentage voor de lestijden af te schaffen - de klasgroepen te kunnen verkleinen door VEEL MEER basislestijden toe te kennen aan de scholen. De extra lestijden anderstaligen, GOK, ... zijn daarbovenop ook meer dan welkom!!! Wij zijn verplicht om klassen van gemiddeld 25 tot 30 kinderen te organiseren en hebben geen GOK, geen extra uren anderstalige. DESONDANKS hebben we wel autistische kinderen, adhd-ers, dyslectici, zwakbegaafden, hoogbegaafden, .. in onze klassen. De klasdruk, de MDO's, de organisatie, ... zijn zeer belastend!!! - Door het feit onze school steeds groeit in aantal, hollen wij achter de lestijden aan. De telling zou beter op bv. 1 juni plaatshebben (zeker voor kleuter!!!) - veel meer uren zorgbeleid toe te kennen aan de scholen. We hebben 297 leerlingen en hebben hiervoor dus slechts 10 uur zorg. ONTOEREIKEND. Minstens een fulltime zou voor ons ideaal zijn. - grotere werkingsmiddelen om aangepast didactisch materiaal, ergonomisch materiaal, ... te kunnen aanschaffen zodat leerkrachten niet enkel op hun creativiteit en vrije tijd moeten rekenen om bv. allerlei materiaal zelf te knutselen. - scholen met een vestigingsplaats moeten beschikken over het dubbele - ... dus zonder bovenvernoemde elementen en nog veel meer - teveel om uit te schrijven - is het voorstel van de minister uitsluitend een besparingsmaatregel en geen visie tot verbetering van kwaliteit van de gewone basisscholen Ik ijver dus voor meer zorg in de school met daaraan en enkel onder die voorwaarden: meer omkadering zowel naar lestijden om goede klasmanagement te realiseren als naar omkadering oa zorgbegeleider, logo, kiné, ... (zie de exemplarische opsomming hierboven) Wat mijns inziens ook ten goede zou komen aan de ZORG, is een herziening van de berekening van de lestijden, zodat we bij kleuters geen klassen van 30 of meer moeten inrichten (max. 25 zou toch mooi zijn?) en in het lagere geen klassen boven de 25! (max. 22 zou toch mooi zijn?) De maatregelen die de minister wil treffen, hebben duidelijk een 'dubbele' bodem. De instroom van kinderen in 'bijzonder onderwijsscholen' doen dalen. Een leerling in het BO kost de gemeenschap (aan zorgondersteuning) merkelijk méér dan een leerling in het gewoon onderwijs. Daarnaast krijgt het C.L.B. (die de leerlingen enkel maar kent vanuit test-situaties of door 'verhalen' van de school of ouders) de verantwoordelijkheid (en opdracht) om de kinderen te plaatsen in het zorgreferentiekader… waarbij de zorgkinderen sowieso 80% in de 'gewone' school moeten opgevangen worden. Voor de 'zwakken' maar ook voor de 'hoogbegaafden' blijft het uren zorgpakket té beperkt. Een beetje zal de minister er wel bijschuiven, maar wanneer het uiteindelijke kostenplaatje zal gemaakt worden, zal er 'bezuinigd' worden op de onderwijsbegroting, maar zal dit naar buitenuit 'de pers' luid verkondigd worden als 'meer middelen voor zorg' - maar over wat men 'afneemt' zal in alle talen gezwegen worden. Typisch Belgische openheid van besturen en 'nieuwe politieke cultuur'… Daarom sluit ik me aan… geef ons meer zorguren, zorg voor voldoende CLB-mensen (1 FT per 500 lln.) die ook op school meer frequent aanwezig kan zijn om écht aan 'leerlingenbegeleiding' te doen. wij zijn het volkomen met u eens! Ik ondersteun ten volle het standpunt dat Eduratio inneemt t.o.v. de Discussienota hervorming onderwijs voor kinderen met specifieke behoeften!! Geachte Minister, Ik schrijf dit bericht n.a.v. het bericht dat ik las op http://www.eduratio.be/leerzorg.html. Als ik Uw discissienota goed heb begrepen, wil U de hoogbegaafden opvangen met de reeds toegestane lestijden zorg. Mag ik er U opmerkzaam op maken dat we in onze school HH. Harten Ninove met deze lestijden zelfs niet toekomen om de leerlingen met leerachterstand op te vangen? We doen reeds twee jaar beroep op externe vrijwilligers om onze anderstalige leerlingen op te vangen. Nu wil U dat we extra aandacht geven aan hoogebegaafden met eenzelfde lestijdenpakket. Ik heb vorig schooljaar zelf ondervonden wat het betekent als zorg-leerkracht op een school te werken: collega's klampen je vast om aandacht te geven aan hun leerlingen met leerachterstand, terwijl je ook werk moet verrichten op school- en leerkrachtenniveau. Tijd en geld om duurzaam zorgmateriaal te ontwikkelen is er nauwelijks, zeker niet in het vrije net. Ik ken een aantal zorgleerkrachten en allen klagen over hetzelfde: te weinig tijd! Toch blijven ze de moed opbrengen en offeren veel van hun vrije tijd op. Ik denk dat er weinigen enthousiast zullen zijn met Uw discussienota! Ik volg de politiek op vrij korte voet en ik heb ondervonden dat U meestal met kennis van zaken spreekt. Maar ik meen dat U deze keer met Uw discussienota een brug te ver bent! In de praktijk merken we inderdaad dat ook leerlingen met leervoorsprong nood hebben aan extra aandacht, extra zorg,.. Op onze school werkte we daarvoor klasdoorbrekend een springgroep uit. Ik ben dus volledig akkoord met de eisen op www.eduratio.be/leerzorg.html Ik ondersteun de vraag voor extra lestijden voor onze hoogbegaafde leerlingen daar ik in de dagdagelijkse klaspraktijk merk dat deze nodig zijn. Graag wil ik jullie eisen ondersteunen voor een beter zorgbeleid voor onze kinderen, die het echt wel nodig hebben ! Wanneer wordt het basisonderwijs eindelijk eens ernstig genomen, wanneer krijgen we eindelijk voldoende steun en middelen, onze leerkrachten kunnen geen wonderen blijven verrichten!!! Onze school in Ekeren werkt reeds jaren met hoogbegaafden. Wij hebben hiervoor een goed opgeleide juf die de kangoeroeklas leidt. Spijtig genoeg moeten wij jaar na jaar om punten bedelen om deze "extra service" aan te bieden. We hebben dus geen gezonde situatie daar wij geen continuïteit kunnen garanderen. Ik kan mij dus ook volledig vinden in de tekst die vermeldt staat op http://www.eduratio.be/leerzorg.html. Ik wil graag jullie standpunt ondersteunen rond leerzorg. Ik heb jullie nota geboeid gelezen en ben mij zeer bewust van de problematiek rond hoogbegaafde kinderen. Proficiat voor de inzet en de energie die jullie opbrengen om deze materie op de voet te volgens en te reageren waar jullie het nodig vinden. Wat mezelf betreft: ik ben vernieuwingsgezind en de inclusiegedachte ben ik zeker genegen. Vernieuwingen van dergelijk belang en omvang voorstellen zonder daarvoor echt een financiële input te kunnen of willen doen kan echter niet! Het onderwijs hervormen, zoals het in de nota wordt voorgesteld, is een werk van lange adem, waarbij naast de financiering ook moet nagedacht worden over de opleiding van nieuwe leerkrachten en bijscholing van de huidige leerkrachten! Om nog niet te spreken van de tijd die mensen (in het gewoon en buitengewoon onderwijs) nodig hebben om te groeien in de nieuwe visie! Als de minister voldoende tijd en middelen voorziet om alle voorwaarden tot slagen te realiseren zit er wel iets in! Veel succes! Meer uren zorg komen ten goede aan alle kinderen, of ze nu hoog-, laag- of middelmatig begaafd zijn! Meer zorguren zijn nodig voor zowel minder- als hoogbegaafden. Aankoop van aangepast differentiatiemateriaal is noodzakelijk. Ik ben verheugd dat er actie gevoerd wordt voor méér lestijden. Al jaren vragen we meer omkadering! Steeds méér zorgkinderen op school... een lkt. in de klas alleen kan het niet meer! De weinige uren zorg kunnen niet alle noden lenigen. Dit jaar starten wij ook met een bollebooswerking en een kangoeroeklas voor hoogbegaafden. Mijn zorgcoördinator vraagt extra materialen! Wie zal dat betalen? Graag verdubbeling van het aantal zorguren en geld voor de nodige materialen! Mijn loon moet echt niet omhoog. Liever omkadering voor onze leerkrachten en kinderen!!! Ik ondersteun volledig jullie eisen i.v.m. de discussienota leerzorg, dit vanuit een bezorgdheid voor de leerlingen van onze school én voor mijn eigen kinderen! Veel succes! Ik ben zorgleerkracht (deeltijds) en sta verder nog in het tweede leerjaar. 12 lestijden zorg verdelen onder bijna 200 leerlingen is veel te weinig. Vooral omdat niet alleen de zwakkere leerlingen hulp nodig hebben, maar ook de leerlingen met alle mogelijke leerstoornissen en daarboven ook nog eens de hoogbegaafde leerlingen. Elke leerling heeft recht op een doorlopend leerproces. Dus ik wil deze actie zeker ondersteunen. Wij zijn blij met het project rond de zorgcoördinatie maar om goed te kunnen werken en de kwalitiet van ons onderwijs te verbeteren hebben we dringend meer uren zorgcoördinatie nodig. Om goed te kunnen werken en de kwalitiet van ons onderwijs te verbeteren hebben we dringend meer uren zorgcoördinatie nodig. Graag wil ik via deze mail laten weten dat ik uw mening omtrent de discussie-nota deel. Men gaat besparen euh vernieuwen.... Echter daar waar men altijd schermt met zaken als 'het belang van het kind' of 'het kind staat centraal' … gaat men nu TEN KOSTE van ONZE KINDEREN vernieuwingen invoeren. Een aanvaardbare verantwoording voor deze vernieuwingen heb ik tot op heden nog niet teruggevonden. Tenzij je natuurlijk de gecamoufleerde besparingsactie een geldig argument kan vinden om deze vernieuwingen daadwerkelijk door te voeren. Wat je al niet kan doen wanneer je iets verpakt in een mooi nieuw papiertje… Neen. Hiermee kan en wil ik niet instemmen. Hierbij wens ik te laten weten dat ik volledig achter het standpunt van "eduratio" sta. Ook wij merken op onze school het tekort aan werkmiddelen, zowel financieel als in lestijden zorg, voor alle zorgkinderen. Wij moeten het zien te redden met 10/36 lestijden voor onze zorgcoördinator. Deze lestijden kunnen we enkel gebruiken voor de leerlingen met leerproblemen, de hoogbegaafde leerlingen kunnen enkel door de klasleerkracht begeleid worden. Dus : alle extra middelen zijn meer dan welkom !! Vanuit het werkveld kan ik deze actie alleen maar sterk aanmoedigen en steunen. Als logo en zoco kom je dagelijks voor de muur te staan dat slim zijn geen gewone zaak is. Breek ook voor deze kinderen door de muur! Keep up the good work aan allen die met hoogbegaafdheid te maken hebben! Op school ben ik de persoon die het meeste afweet van hoogbegaafdheid, bij al de collega's van het lager is dit nog maar een begrip. Om hoogbegaafde kinderen te begeleiden in hun groeiproces, is er behoefte aan kennis en middelen. De leerkrachten dienen grondig geïnformeerd te worden over de eigenheid van deze kinderen en de extra zorg die daardoor nodig is. Anderzijds moeten scholen kunnen beschikken over een aantal middelen om de differentiatie zowel in de klasgroep als in een kangoeroeklas/plusklas waar te maken. Hoogbegaafde kinderen horen niet thuis, maandelijks op het bankje bij de dokter. Zij moeten geen regelmatige bezoekers zijn van psychologen en psychiaters. Zij moeten zich gewoon kunnen ontwikkelen, gerespecteerd door hun schoolomgeving, net zoals alle andere kinderen ! Deze hoogbegaafde kinderen zijn ook onze toekomst, net zoals alle andere kinderen! Investeren in deze kinderen betekent ook investeren in een positieve ontwikkeling van de maatschappij ! Ik wil mij aansluiten bij jullie zorgvraag. Wij hebben op dit ogenblik geen hoogbegaafde kinderen maar wel een heel aantal andere zorgkinderen. (gehandicapten, anderstaligen (geen extra uren), sociale zorgkinderen, dyslexie,autisme,...) Onze school heeft geen GOK 1 uren wat de opvang niet vergemakkelijkt en de leerkrachten toch wel de nodige frustraties geeft. Zij sterven er naar dat AL onze kinderen de juiste begeleiding krijgen maar voelen zich soms machteloos doordat zij die ondersteuning niet voldoende kunnen geven: groot aantal leerlingen, geen extra uren. Onze zorgcoordinator begeleidt haar collega's en kinderen zo intens mogelijk maar die 18 / 36 is te beperkt om dit voldoende te kunnen doen. Ik hoop dan ook, samen met heel het team, dat naar die vraag van extra ondersteuning (meer uren of het leerlingen aantal per klas te verkleinen) er ooit naar hun bekommernissen zal geluisterd worden. Mogelijks kan een van jullie aandachtpunten ook zijn dat er in het onderwijs logopedisten werden aangetrokken om de taak van zorgcoördinator op zich te nemen, wat wel grote voordelen heeft meen ik. Ik ben zelf ook logopedist en heb in de gemeentelijke basisschool deze taak op mij genomen. Een groot probleem is hier echter de verloning. We zijn namelijk verplicht om terug te beginnen aan het minimumloon, hoewel er verschillende mensen zijn die toch reeds jaren ervaring hebben in een andere sector. Zelf heb ik er bvb. reeds 30 jaar praktijk op zitten. Hier is echter niets van mee gepakt in de verloning. Is dit ook een probleem waar jullie mee bezig zijn ? Als zorgcoördinator + vervangend directie ondersteun ik het standpunt. Als moeder van een meerbegaafde zoon hoop ik dat er ook daadwerkelijk iets zal veranderen ... jammer genoeg is mijn zoon misschien 20 jaar te vroeg geboren! Ik ga akkoord met jullie mening, maar zeker ook voor alle groepen kinderen. Ik ondersteun ten volle het standpunt i.v.m. ondersteuning van hoogbegaafde leerlingen, zoals te lezen op http://www.eduratio.be/leerzorg.html. Onze school telt verschillene geattesteerde hoogbegaafden, die in moeilijkheden te recht kwamen omdat ze onvoldoende kunnen begeleid worden. We willen alle kinderen gelijke kansen geven. Om dit te kunnen opvolgen en te begeleiden en te coördineren, hebben we meer middelen=meer zorguren nodig. Ik ondersteun dit standpunt volkomen! Met 300 leerlingen zouden we recht hebben op een halftijdse job zorgcoördinator, nu op basis van onze 287 leerlingen hebben we slechts recht op 10/36!! Hierbij steun ik de vraag naar meer omkadering voor de basisschool. Directeurs basisonderwijs ijveren al jaren voor meer omkadering om echt een onderwijs op maat van elk kind te kunnen organiseren. Dat ook ouders die vraag ondersteunen is goed. De stem van de directeur basisonderwijs wordt nog onvoldoende maatschappelijk gehoord. Wij werken op school met een "kangoeroeklas" maar nemen hievoor uren uit ons pakket. Wij beschikken over 18 zorguren en 21 GOKuren maar deze gaan integraal ( en terecht ook ! ) naar onze "zwakkere " leerlingen .Wij menen dat in functie van onze hoogbegaafde kinderen een uitbreiding van de zorguren meer dan welkom zou zijn. Een ZORGDAG ZOU OOK AFGESCHAFT WORDEN .... dit is onaanvaardbaar. Teams hebben deze dag broodnodig . Secundaire scholen hebben toch ook extra tijd om klassenraden e.d. zonder leerlingen te houden. Onze Gemeentelijke Basisschool (school met 446 leerlingen lager onderwijs en 238 kleuters en een leerkrachtenbestand van 50 leerkrachten) staat volledig achter u. Wij duimen voor u en hopen op een vruchtbaar gesprek. Een gesprek waarbij we voor de toekomst een nog beter zorgbeleid kunnen opmaken en uitwerken. Er moeten méér uren zorg komen! Bij ons situeert de nood naar meer uren zorg zich in de opvang van kinderen die door gebrek aan een stevige gezinsstructuur en aan structuur in het algemeen stuurloos (lees: vaak bandeloos) worden (zijn, geworden zijn). De toename van het aantal kinderen die alsdusdanig meer zorgbegeleiding opeisen in school is verontrustend. De hulpvraag van ouders naar de school toe 'Wat moet ik mijn kind(eren) thuis aanvangen? Ik weet het niet meer! Kunnen jullie me helpen?' straalt machteloosheid en radeloosheid uit. De verwachting van de ouders naar de school toe is groot…de draagkracht van de school wordt steeds kleiner………. Het geloof van de ouders in hulpinstanties zoals revalidatiecentra neemt af omdat de wachtlijsten onoverzichtelijk worden en omdat de hulpverleners op de lange duur ook het bos door de bomen n iet meer zien. Ouders verwachten onmiddellijke hulp en die kan volgens hen enkel van school zelf komen … wij willen graag een antwoord én hulp bieden …alleen de middelen daartoe zijn ontoereikend. Natuurlijk heeft het lager onderwijs meer middelen nodig om kinderen met problemen goed te kunnen opvangen. Maar nog beter is het om die kinderen op de juiste plaats les te geven. Inclusief onderwijs, ok voor bepaalde kinderen, maar denk vooral nog eens aan al die kinderen die zich uiteindelijk terug goed voelen als ze een beetje zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben teruggevonden in een onderwijs dat aan hen aangepast is. Laat het buitengewoon onderwijs vooral niet afbouwen! Zeg dat nog maar eens tegen de minister! Niet alleen ik, maar zovele mensen die in het onderwijs werken, weten dat hier dringend aan moet gewerkt worden. Mijn steun heb je alvast! Ik ben van opleiding onderwijzeres en ik werk als zoco en gok in drie basischolen. Ik heb thuis zelf een hoogbegaafd kind en ken dus zeer goed de problematiek. Ik ga zeker akkoord dat er meer ondersteuning moet komen zoals jullie die formuleren. In onze school zijn we "voorzichtig" gestart met een Skippyklas en hebben ervoor onze visie, werking en protocol voor opgesteld. Ik leid als zorgcoördinator die groep leerlingen. Ik ondervind hierbij toch nog heel wat onkunde in de begeleiding van deze groep die vaak op socio-emotioneel vlak veel hulp nodig heeft en waarbij ik heel wat tips kan gebruiken. Ik ben een GOK-leerkracht die al enige jaren kinderen die veel wachttijd spenderen in de gewone klasgroep begeleidt in 'springgroepen'. De leerstof van het leerjaar wordt verdiepend aangebracht dwz. verkorte instructies en/of verdiepende uitleg en discussies waar nodig. de leerlingen blijven niet op hun honger zitten. Deze aanpak moet ik wel erg verdedigen ook op mijn eigen school. Inderdaad de draagkracht van de leerkrachten = op. Lkn moeten extra ondersteund worden bij de differentiatie in de klas -> uren zorg moeten omhoog getrokken worden !!!! Graag wil ik jullie intiatief ondersteunen. Ik ben er volledig mee akkoord dat het zeker als we aan inclusief onderwijs willen beginnen, het te zwaar is voor leerkrachten om dat allemaal juist te kunnen aanpakken Iedere school, ongeacht het aantal leerlingen, zou minstens halftijds een zorgcoördinator in dienst moeten hebben. Nog veel succes met jullie actie, en bedankt voor jullie inzet. Het probleem van de anderstaligheid wordt schromelijk onderschat door het steeds toenemend aantal allochtone leerlingen. Hier dient een degelijke wetenschappelijke studie aan gewijd! Ik kan de vraag naar meer uren "zorg" op school alleen maar ondersteunen. Als je van de weinige uren zorg die je op school hebt, er één of twee besteedt aan hoogbegaafden, gaan er al heel wat mensen (ouders, sommige collega's) protesteren en beweren dat de zwakkeren toch wel voorrang hebben op de "luxeproblemen". We roeien met de riemen die we hebben: prikkeltaakjes voor in de klas, aan de computer werken, herhalingsoefeningen schrappen, af en toe eens in een klein groepje bij de taakjuf. Met extra uren zouden we zoveel meer kunnen doen om de creatieve geest te stimuleren, het denken te scherpen, het laten kennis maken met hobby's en buitenschoolse activiteiten… Het is toch een eeuwige zonde dat jongeren met zo'n talenten schoolmoe, leermoe en werkmoe worden terwijl ze zoveel kunnen bereiken als ze op tijd geprikkeld worden. Ik ondersteun deze actie voor 100% Knap initiatief. Ik kom ook als zorgcoördinator handen en tijd te kort!!! Ik werk op 4 kleuter- scholen en het is zeer frustrerend om je zorgenkinderen te moeten selecteren en meer dan de helft in de kou te moeten laten staan! Inclusief onderwijs... een mooie gedachte ... maar voor mij jammer genoeg ook niet praktisch haalbaar als daar geen extra zorg tegenoverstaat! Meer uren zorg in het kleuter- en lageronderwijs zodat we meer kansen krijgen tot betere ondersteuning naar leerkrachten en kinderen. Graag ondersteun ik jullie eisen. Net als jullie ijveren voor meer zorguren voor hoogbegaafden, doen wij dat voor onze kinderen met ASS. Ook wij hebben vorig jaar een gesprek gehad met de minister van onderwijs en enkele van zijn medewerkers. Ik denk dat het goed zou zijn om hen eens te laten proeven van onze belevingswereld (een klas van 25 kinderen met hun diversiteit! begeleiden, dus onderwijs op maat !) en niet voor 1 dag maar zien of hij het twee weken volhoudt. Het is broodnodig dat wij aandacht blijven vragen, onze kinderen kunnen het (nog) niet, dus doen wij het voor hen. Heel veel succes, doorzettingsvermogen en durf toegewenst bij jullie actie en gesprekken. Bijzonder onderwijsGedeeltelijk akkoord met de eisen op www.eduratio.be/leerzorg.html. Ik kan heel goed begrijpen dat u ijvert voor deze kinderen maar ik snap niet waarom de mensen uit het BaO niet op de bres springen voor de kinderen die nood hebben aan aangpast onderwijs in het type 1, 3 of 8. De minister is duidelijk van plan om deze types af te schaffen. Maar juist de laatste jaren was er wel een enorme toename van kinderen in deze types. Volgens mij worden kinderen nog steeds niet voor hun zweetvoeten naar het buitengewoon onderwijs verwezen maar omdat zij een aangepaste zorg nodig hebben net zoals de kinderen die hoogbegaafd zijn. Ik vraag mij af hoe een leerkracht met 26 kinderen waarvan er misschien 3 leerproblemen hebben in meer of mindere mate, waar een autist en een kind met karakterstoornissen in de klas zit, elk kind (ook de lln die geen problemen hebben) de aangepaste zorg kan geven. Ik ben het dan ook niet helemaal eens met uw standpunt omdat het enkel over hoogbegaafde lln gaat.beste meneer de minister ,ik zou wel graag al jouw dromen rond goed onderwijs willen waarmaken maar met een half-time zorgcoördinator voor 350 leerlingen ,die ik combineer met half-time in het eerste leerjaar,zijn er dagen dat ik zelfs mijn toverstok en toverspreuken niet meer vind. Help mij of ik moet opgeven!!!!!!!!!! CLB medewerkersIk ben akkoord met jullie eisen, want uit onze beroepspraktijk blijft het vaak nog vechten tegen onbegrip van anderen voor de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen.Leen Van Heurck, Kwaliteitscoördinator CLB Kempen OudersIk ben er ook van overtuigd dat er een grondige hervorming nodig is, met een belangrijke factor: extra zorg voor hoogbegaafden in het basis- maar zeker ook in secundair onderwijs.Als mama van 3 HB kids (2 in secundair en 1 in lager onderwijs) ervaar ik telkens opnieuw dat "men" blokkeert op te weinig middelen, uren. Ik ondersteun de standpunten op www.eduratio.be/leerzorg omdat ik van oordeel ben dat alle kinderen de mogeljkheid moeten hebben om op hun tempo te leren. Het is ronduit schrijnend te zien hoe gewone basisscholen zich moeten behelpen in de zorg voor hoogbegaafde leerlingen. In heel veel scholen is er absoluut geen kennis om deze leerlingen te geven wat ze nodig hebben ( laten we eerlijk zijn een handvol tips op een mooie fiche volstaan echt niet), er is geen budget voor de aankoop van het nodige differentiatiemateriaal én er zijn nauwelijks lestijden voorzien in het takenpakket van de zorgleerkracht voor het opstarten van een kangoeroeklas. Nog steeds kost een hoogbegaafd kind in het basisonderwijs héél veel persoonlijke ( financiële- en andere) inspanningen van de ouders: een begaafdheidsonderzoek op het CBO, de opvolging door het CBO, de sessies bij een kinderpsychologe, de afstand overbruggen naar een school met een kangoeroeklas, het aankopen van het nodige differentiatiemateriaal voor op school en thuis, visuele traininga Dit staat in groot contrast met wat ik aangeboden krijg voor mijn zoontje ( autisme spectrum stoornis) in het buitengewoon onderwijs: gratis vervoer naar de school, leerkrachten die constant bijgeschoold worden, het materiaal is op de school aanwezig, gratis logopedie en ergotherapie, ondersteuning door orthopedagoge. Daarenboven nog thuisbegeleiding en verhoogde kinderbijslag. Laat zeker m'n stem horen. Onlangs las ik dat de minister beweert dat er maar 10% van de kinderen in de basiscschool zorgkinderen zijn (ADHD, dyslexie, hoogbegaafd,autisme,...) Met de puntenenveloppe van zorg moet het volstaan deze kinderen te begeleiden. Als ik bij ons in de lagere school even een berekening maak zit hij er toch wel dik naast. In het 5de leerjaar zitten 18 leerlingen: 5 leerlingen met dyslexie, 2 hoogbegaafden, 1 leerling met aangepast programma (leerachterstanden!) en 1kind met ADHD. HDit zijn de kinderen met een diagnosestelling. Er zijn er nog anderen met vermoeden van... Volgens deze berekening kom ik niet aan 10% maar aan 50% in één klas. We zijn dan nog geen concentratieschool. Onze leerkrachten willen wel zorg bieden maar het moet haalbaar blijven. Bedankt voor jullie inspanningen en een vruchtbaar 2006 vol energie en levenslust! Ik las uw terechte opmerkingen i.v.m. de zorg voor goed begaafde kinderen. Eigenlijk zou m.i. hoogbegaafdheidsproblematiek in cluster 1 (geen beperkingen) - zorgniveau II een plaats moeten kunnen krijgen (en niet in zorgniveau I, omdat er wel degelijk structureel en op langere termijn extra zorg nodig is). Dat zou dan uiteraard een wijziging van het huidige voorstel inhouden. Er mag dan niet gesteld worden dat de onderwijssituatie sowieso wordt "vergemakkelijkt" in zorgniveau II, maar dat de onderwijssituatie zo wordt georganiseerd dat deze aangepast is aan het kind, aan diens "niveau van naaste ontwikkeling ", aan dat niveau waarop de leerling in kwestie de beste leerprestaties behaalt. Voor een kind met een leerstoornis, bv dyslexie, zou dit dan kunnen aangepakt worden door faciliteren/compenseren/dispenseren,... Voor hoogbegaafde kinderen zou dit dan kunnen bestaan uit een aanbod dat de basisleerstof overstijgt/uitdiept/verbreedt. En voor hoogbegaafde kinderen met een leerstoornis (die zijn er ook!) zou het een combinatie van beide kunnen worden. De minister spreekt in dit verband over GON-ondersteuning (bv. voor organisatie van kangoeroe-klas?). Er is echt behoefte aan aangepast onderwijs voor kinderen die sneller evolueren dan de middenmoot. Wij brengen onze twee kinderen naar een basisschool op 15 km van huis, niet omdat we graag elke dag 60 km rijden of hiervoor twee uur in de wagen willen zitten, maar omdat het één van de weinige scholen is die gedifferentieerd onderwijs aanbiedt op het niveau van al zijn leerlingen, zowel de sterkere als de zwakkere. Ondanks het bestaan van een "goede" school vlakbij (die noch de tijd noch de financiële middelen had voor differentiatie voor hoogbegaafde kinderen), zijn we bereid deze inspanning te doen omdat we een hemelsbreed verschil hebben vastgesteld in de leerattitudes en welbevinden van onze kinderen. Het belangrijkste van alles is dat hun natuurlijke leergierigheid en creativiteit niet in de kiem wordt gesmoord en dat zij geen aversie ontwikkelen tegen een schoolsysteem dat geen rekening met hun behoeften houdt. Ik steun dan ook volledig de vraag om in alle scholen mogelijkheden te voorzien voor leerlingen met een leervoorsprong, wetende dat meer dan 15% van de schoolkinderen hieraan "lijden". Ten aanzien van "hoogbegaafdheid" ondersteun ik volledig jullie reactie op de discussienota ivm Leerzorg van Minister Vandenbroucke. Hoogbegaafdheid is een gave die, door te weinig aandacht in het gewone (vooral lagere!!!) onderwijs, vaak ontaardt in een probleem. Dit zou toch zeker voor kinderen met dergelijke mogelijkheden (intellectueel, maar vaak ook andere) vermeden moeten worden. Daarom pleit ik, als ouder van een hoogbegaafde zoon, ervoor om reeds in het kleuter-, maar zeker in het basis-onderwijs extra zorg te voorzien voor deze kinderen. Deze zorg dan zowel in extra leermiddelen als in extra zorg-uren van de zorg-leerkracht. Hoe vroeger hoogbegaafdheid ontdekt wordt, hoe beter. Hierdoor kunnen sociaal-emotionele achterstanden vermeden worden. Kinderen moeten zich aanvaard weten binnen de groep en zich geen "vreemde eend in de bijt" voelen. Daarom zijn taakjes op hun niveau, BINNEN hun eigen klasgroep, met WAARDERING voor wat zij reeds kunnen, belangrijk. Toch is deze aandacht binnen de klasgroep meestal niet voldoende omdat deze aandacht, gezien de heterogene samenstelling van de klasgroep, noodgedwongen ook beperkt is. Hoogbegaafde kinderen kunnen grote uitdagingen aan en moeten hierin ook gestimuleerd worden om hun plezier in het leren te blijven behouden, anders volgt al vlug demotivatie, waardoor het nog zeer moeilijk is om deze kinderen de zin van de school duidelijk te maken. Zij moeten, door oefeningen op hun niveau, ook leren FALEN en LEREN leren. Indien het kan binnen de klas, door uitbreiding en verdieping, is dit mooi meegenomen, maar door de aandacht die de klasleerkracht ook aan andere leerlingen moet geven (vb. kinderen met leerstoornissen), blijft er vaak voor deze kinderen niet veel extra aandacht over en zijn o.i. daarom extra aandacht-momenten BUITEN de klas (MET de nodige evaluaties) zeker ook wenselijk. Onze zoon heeft momenteel 6 jaar lager onderwijs doorlopen zonder merkbare leerproblemen voor de leerkrachten op school (steeds meer dan 90% op alle vakken zonder er ook maar iets voor te moeten doen, max. 10 min. huiswerk/dag). Thuis echter waren er vaak vrij grote problemen: wekelijkse huilbuien en niet naar school willen omdat school saai is en er altijd maar hetzelfde herhaald moeten worden wat al lang gekend is, faalangst omdat de lat voor zichzelf enorm hoog gelegd wordt gezien ze niet geleerd hebben om fouten te mogen maken, weinig vriendjes omdat ze nu eenmaal ook hoge eisen aan vriendschap stellen en leeftijdsgenoten vaak niet aan deze eisen kunnen voldoen, ... De overgang naar het middelbaar is zeer moeizaam verlopen de eerste 3 maanden omwille van het verlaten van de vertrouwde omgeving en weer de faalangst die de kop opsteekt (vooral faalangst mbt sociaal-emotionele aspecten). Toch heb ik momenteel zeker nog de hoop dat hij het middelbaar met goed gevolg zal afmaken, maar de motivatie voor school is vaak heel ver zoek (ook nu nog iedere zondagavond huilbuien omdat hij zich niet goed in zijn vel voelt). Dergelijke problemen zouden m.i. beperkt kunnen worden door deze kinderen reeds op de lagere school aandacht op HUN NIVEAU te geven en liefst ook extra sociaal-emotionele training te geven (sociale vaardigheden, assertiviteitstraining, realistische denkpatronen aanleren, ...). Dit zijn twee aspecten die volgens mij, in het momenteel voorgestelde "Leerzorg-plan" te weinig aan bod komen. Door de leerzorg binnen het gewone onderwijs nog meer uit te breiden naar integratie van "andere zorgbehoevende leerlingen" (waar ik uiteraard NIET a priori tegen ben), vrees ik echter dat onze hoogbegaafden nog meer dan vroeger in de kou zullen blijven staan, omdat er van de "gewone" leerkrachten al zoveel gevraagd wordt... Extra zorg-ondersteuning voor deze hoogbegaafden lijkt mij daarom ook meer dan wenselijk, ja zeker noodzakelijk. Ik hoop dat de Minister bij de evaluatie van zijn "leerzorg-plan", rekening zal houden met deze opmerkingen. Het is jammer dat scholen die zich extra inzetten om bepaalde kinderen met specifieke noden goed op te vangen, nog maar eens uit de boot dreigen te vallen. De mond aan mond reclame over het beleid van bepaalde scholen zorgt ervoor dat zij met veel meer van deze kinderen geconfronteerd worden dan er gemiddeld in de bevolking verspreid zijn. Het is in mijn ogen niet meer dan rechtvaardig om scholen die vanwege hun goed beleid veel kinderen aantrekken die meer zorg vereisen dan gemiddeld, daar vanuit de overheid ook de nodige financiële middelen voor toegewezen krijgen. Onze hoogbegaafde dochter geniet sinds dit schooljaar van de extra inspanningen die bij haar op school worden geleverd voor hoogbegaafde kinderen. Pas nu zij deze extra zorg krijgt en wij de resultaten daarvan zien, beseffen wij ten volle hoe nodig deze zorg eigenlijk wel is. Het zou mooi zijn mocht deze 'behoefte' bij hoogbegaafde kinderen erkend en ondersteund worden in/voor alle scholen(gemeenschappen). Natuurlijk kan ik niet anders dan jullie opmerkingen ondersteunen. Ik heb de nota zelf ook doorgenomen en had, nog voor ik jullie reactie gelezen had, dezelfde bedenkingen gemaakt in verband met het "occasionele" en "tijdelijke" karakter van de bijzondere kenmerken van de leerlingen die hier bedoeld worden. Het is ook merkwaardig dat in een flexibel systeem als datgene dat door de minister wordt voorgesteld, bepaalde zorgniveaus en clusters strikt gebonden zouden zijn aan een werking in vaste klasgroepen. Er staan nog andere interessante standpunten in de nota. Zoals op p. 31: "Leren is het doel"! Laat dat dan inderdaad voor iedereen zo zijn. Opmerkelijk is ook dat de minister in verband met hoogbegaafde leerlingen stelt:"het onderwijsaanbod kan bv. op hun tempo worden afgestemd door individuele opdrachten." Mijns inziens hebben deze leerlingen evenzeer als andere kinderen die van de norm afwijken, recht op aanpassingen van het onderwijsaanbod en hoeft dit dus niet zo vrijblijvend gesteld te worden. Veel van de tips die de minister geeft op p. 44 in verband met kinderen uit cluster 2 op zorgniveau II kunnen overigens perfect toegepast worden op hb-leerlingen. Ik denk dan aan: "De verwachtingen over leerprestaties moeten voor elk kind wel hooggespannen zijn." (Geldt dit dan enkel voor kinderen met een leerbeperking?) "Maar dit betekent niet dat scholen voor elk individueel kind rigoureus moeten vasthouden aan het gangbare curriculum […]." (Ik denk dan aan de vele verplichte werkjes die hb-leerlingen moeten maken voor ze recht hebben op meer uitdagende taken (die dan helaas meestal vrijblijvend blijven…)). En ook: "We denken aan het voorzien van elektronische ondersteuning, werken met specifieke software pakketten […]." Nochtans wordt de school ook geacht via het gewone zorgbeleid en GOK-ondersteuning te kunnen beantwoorden aan de specifieke noden van cluster 2 - leerlingen in zorgniveau II. Kan dit dan a.u.b. ook voor hb-leerlingen mogelijk gemaakt worden? Wij ondersteunen het standpunt op http://www.eduratio.be/leerzorg.html en hopen op beterschap voor onze kinderen, maar ook en vooral voor zij die nog na hen moeten volgen. Als mama van 2 hoogbegaafde kinderen, wens ik jullie standpunten inzake leerzorg voor hoogbegaafde kinderen te ondersteunen! Ik weet maar al te goed dat ze er zonder die extra zorg niet komen! Het wordt tijd dat de minister wakker wordt! Ook ik ondersteun de eisen zoals vermeld op http://www.eduratio.be/leerzorg.html. Maar daarbij wil ik ook een lans breken voor apart onderwijs voor een deel van de doelgroep, de hoogbegaafde leerling. Een deel daarvan heeft extra behoefte aan omgaan met gelijken en continu benadert worden als hoogbegaafde leerling. Als werkgroep 'De Boxschool' hebben we een mooi initiatief ontwikkeld welke voldoet aan de eisen van deze specifieke groep. U kunt meer info vinden op: http://www.hbboek.nl/boxschool/boxschool.html Hiermee steunen wij volledig het eisenpakket van eduratio! Het is dank zij de bijzondere zorgen die aan onze zoon besteed worden dat hij weer een gelukkig kind is.Het potentieel dat zich in hoogbegaafde kinderen bevindt mag niet verloren gaan (ook niet als ze er op het eerste zicht niet hoogbegaafd uitzien- daarom zijn er goed opgeleide vakmensen nodig) . Zij tillen onze toekomst naar een hoger niveau . Ik vind het als ouder jammer dat de begeleiding en opvang van hoogbegaafde kinderen momenteel nog volledig afhangt van de goodwill en de kennis van de leerkrachten. Ik heb al gehoord over scholen die al vrij ver staan en echt met die kinderen bezig zijn. Tegelijkertijd zie ik scholen die het nog steeds zien als een "luxeprobleem". Zij richten zich alleen op de kinderen die een achterstand hebben. Onze hoogbegaafde kinderen kunnen op hun huidige school 2 lestijden per week naar de kangoeroeklas. Dit is zeker een stap in de goede richting, maar duidelijk nog niet voldoende. Bovendien steunt dit initiatief deels op een ouder die zich hiervoor vrijwillig en onbezoldigd inzet. We zouden zo graag zien dat de school de middelen krijgt om hiervoor een betaalde leerkracht in te schakelen zodat de continuiteit verzekerd wordt en de werking kan worden uitgebreid en uitgediept. Wij gaan dus zeker akkoord met de eisen op www.eduratio.be/leerzorg.html. Ik kan de nota alleen maar onderschrijven. Zelf ben ik vader van 2 kinderen met vermoedelijke (hoog)begaafdheid, en al van in de kleuterklas merk ik dat ze op hun honger blijven zitten. Ik hoop dat ze in het onderwijs een uitdaging vinden ooit. Verder ben ik leerkracht TSO, en kom ik daar om de paar jaar de 'dropouts' tegen van ons systeem: jonge gasten die in een richting 8u wiskunde hadden moeten zitten in plaats van een praktische kwalificatie. Ik vind dat zo'n verloren talent... Uiteraard ga ik weer helemaal akkoord met de eisen op www.eduratio.be/leerzorg.html! Laat ons hopen dat deze actie verschil uitmaakt! Ik onderteken jullie vraag. Wij hebben dringend nood aan een aangepaste begeleiding voor onze zoon in het eerste leerjaar. Na enkele maanden basisonderwijs heeft hij de hoop opgegeven om op school iets nieuws te leren.Hij durft in de klas niet laten zien dat het optellen en aftrekken tot 5 ver benedenen zijn mogelijkheden ligt. Hij probeert te doen ' gewoon' te doen en wordt er doodongelukkig van. Mijn zoon is hoogbegaafd en ik heb alle moeite opdat de leerkrachten hiermee rekening houden. Onze 9-jarige zoon heeft dringend nood aan extra zorg op school. Wat jullie verwezenlijken met Eduratio is zovéél méér en zoveel concreter naar de overheid toe. Ik hoop écht dat de politiek nu eens zijn ogen opent voor kinderen en mensen die niet meelopen in het stramien dat zij steeds voor ogen hebben. Het is duidelijk dat er nog zéér veel moet veranderen alvorens we kunnen spreken van een open sfeer met ruimte voor ieder individu. Natuurlijk ben ik bereid jullie actie opnieuw te ondersteunen. Er blijft veel werk aan de winkel en nu is de outcome van het HB kind te veel afhankelijk van waar in Vlaanderen het naar school gaat (lees: of die school zich bewust is van het bestaan en de leefwereld van HB kinderen en een inspanning wil en kan leveren). De petitielijst van vorig jaar is indrukwekkend, maar alles kan natuurlijk beter. Daarom opnieuw onze steun. Als ouder wil je eerst en vooral dat je kind(eren) zich goed in hun vel voelen, door de opvoeding werk je daar mee aan. Dit betekent dat je ze de zorgen én kansen die ze daarvoor nodig hebben wil kunnen geven. Het is praktisch lang niet voor iedereen mogelijk en/of haalbaar hun kind(eren) naar een school te laten gaan (cfr. Wilrijk en Edegem) waar er een professionele aanpak is voor deze bepaalde "problematiek" van hoogbegaafdheid. Bij deze een oproep om de middelen niet te beperken voor alle scholen om ook voor deze kinderen te kunnen geven wat ze nodig hebben. Ons huidig onderwijssysteem is helemaal niet toegespitst op zo'n grote differentiatie. Maar geef de meerbegaafde kinderen tenminste evenveel kansen om op hun niveau te werken als de minderbegaafde kinderen; zij zullen immers mee zorgen voor de toekomst van de samenleving... Ik heb een dochter van 8 jaar in het vierde leerjaar. Haar juf zei ons bij het eerste oudercontact dat ze weldegelijk op haar plaats zit. Ze evolueert zoals een gemiddelde leerling kregen we te horen. Wij ervaren het anders, naar school gaan en leer is voor onze dochter supersaai. Haar interesse zakken elke dag verder weg. Op haar school zijn uitbreidingsboekjes aanwezig, de naam van hun methode ontsnapt me, maar deze boekjes worden in haar klas gebruikt voor 2 jongens die veel tienen behalen. Deze jongens worden van thuis uit sterk gestimuleerd en bijgewerkt. Bij extra taken slaan ze tilt en roepen ze de hulp in van onze dochter, die daar geen problemen mee heeft, eerder een uitdaging (eindelijk niets afstompend). De juf is geheel blind in dit plaatje. Maar mijn dochter zakt steeds dieper weg in ongeintereseerdheid en depressie. HELP. Meer uren zorg voor "probleem"kinderen die hoogbegaafd zijn is geen luxe, maar een hoogdringende noodzaak. Ook de leerkrachten moeten hoogdringend bewust gemaakt worden!! Mijn zoon is 10 jaar, heeft 2 maal versneld, zit nu in 1 latijn, verveelt zich en is schoolmoe. Oplossing ??? Hierbij willen wij zeer duidelijk ons akkoord geven voor de wensen die jullie stellen t.o.v. ons beleid om meer en betere ondersteuning te bezorgen aan onze hoogbegaafde kinderen !! Dit is voor hen echt broodnodig dat er meer financiele steun komt in de scholen om dit voor hen te kunnen realiseren !! Ik ben van oordeel dat alle leerlingen die extra zorg nodig hebben die moeten krijgen, ook hoogbegaafde leerlingen. Ik denk inderdaad dat als scholen meer middelen zouden hebben om problemen vroegtijdig op te sporen en hierdoor de juiste begelijding te kunnen geven het niet alleen goed zou zijn voor al deze kinderen maar dat dit zelf naar gezondheidszorg toe een besparing zou kunnen opleveren, een juiste aanpak zal voor veel kinderen de nodige depressies op latere leeftijd kunnen voorkomen . Wij zijn de ouders van 5 kinderen, waaronder 2 hoogbegaafden en 1 ADHD. Als gevolg van al heel veel ervaringen kunnen wij concluderen dat er momenteel ondermaats aandacht wordt besteed aan kinderen die zogezegd "niet normaal" zijn. Deze kinderen brengen echter een unieke boodschap met zich mee door hun bijzondere capaciteiten die voor hun "normaal" en eigen zijn. Ze worden echter meestal onderdrukt en er wordt getracht om hun te doen aanpassen.(Een vis kun je ook niet leren vliegen.) We kennen allemaal wel de gevolgen hiervan. Daarom pleiten wij mee voor een extra ondersteuning van deze mensjes, wat alleen mogelijk is door aangepaste hulp en begeleiding van mensen die openstaan voor die problematiek, zodat de eigenheid van onze "nieuwe" kinderen meer ruimte krijgt om te ontwikkelen in "onze" maatschappij. Onze zoon is dit schooljaar in het vijfde leerjaar begonnen in plaats van het vierde. We zijn erg blij dat de basisschool waar ons zoontje naartoe gaat open staat voor zijn problemen, en ze serieus neemt. Uiteraard is dat voor hem, maar ook voor ons heel belangrijk. Toch is het overduidelijk dat onze zoon nog steeds niet op zijn niveau zit. Dat vertaalt zich naar enorm moeilijk gedrag. Maar de school heeft niet de mogelijkheden om hem beter te begeleiden, lees : extra zorg aan te bieden. Het standpunt van de school is begrijpelijk (niet voldoende middelen). Maar fair is dat in alle geval niet. Onze zoon wordt met de dag lastiger omdat hij zich stierlijk verveelt. Evenals een kind dat leerproblemen heeft en begeleiding nodig heeft, is een hoogbegaafd kind een kind dat leerproblemen heeft. Problemen die verholpen kunnen worden en MOETEN worden. Want is dat niet de PLICHT van het onderwijs ?? De problemen reiken verder dan het aangeboden lespakket. Er zijn nog zoveel andere aspecten die de moeite lonen om aan te halen. Het is misschien een idee voor de minister om eens kennis te maken met de doelgroep die deze discussienota ondertekende. Op die manier kan hij zich een realistisch beeld vormen van een problematiek die er alleen maar groter op wordt, omdat hoogbegaafdheid nu sneller en meer herkend wordt dan vroeger. Nu alleen de ERKENNING nog, samen met de nodige middelen. Uiteraard ondersteunen wij het standpunt op http://www.eduratio.be/leerzorg.html. Veel succes met jullie actie ! Ook wij steunen jullie vraag naar extra omkadering en zorg voor hoogbegaafde kinderen. Onze twee zoons (van de drie) zijn hoogbegaafd en op school krijgen ze sedert dit schooljaar elke week twee uur kangoeroeklas. De zorgcoördinator heeft daar tijd voor vrij gemaakt. We zijn hem daarvoor dankbaar, maar beseffen ook wel dat dit voor hem een extra bijkomende belasting is. Het werk wat hij vroeger deed is niet verminderd. In onze school wordt 'gelukkig' gewerkt rond/met deze kinderen; er is een kangoeroeklas maar zoals bijna overal steunt deze op vrijwilligerswerk van leerkrachten, een leerkracht op rust en enkele ouders. ZORG is nodig voor ALLE kinderen, dus ook voor de hoogbegaafden! AnderenIk ben het volledig met jullie eens, met name dat het onderwijs in België voor hoger- en hoogbegaafde kinderen, ver ondermaats is, binnen de meeste reguliere scholen. Mijn inziens kan er met weinig middelen, veel bereikt worden binnen deze context.Succes met jullie actie en zeker ook bedankt voor jullie inzet! dr. Lieve Dams, forensisch psychiater (B en Nl) Als coördinator van Mensa Youth vind ik het een positieve ontwikkeling dat hoogbegaafdheid in het onderwijs meer aan bod komt. Het is een groep jongeren die veel in hun mars hebben, maar waarbij het helaas niet altijd tot uiting kan komen. Vele talenten worden zo weg gegooid. Talenten die onze maatschappij goed kan gebruiken. Elke extra initiatief dat in het onderwijs wordt aangeboden, steun ik dan ook van harte. Roel Kwanten, coördinator Mensa Youth Ik ben grootouder van een jongen die zichzelf leerde lezen met minimale hulp… Hij vroeg telkens weer "welke letter is dat?" en werd ongeveer een viertal keer door mij gedurende één uurtje in spelvorm "geholpen" (had geen concentratieproblemen) en leest nu ongeveer alles wat hem onder de ogen komt. Op school moet ie gewoon meedoen met de andere kindjes en verspeelt dus royaal zijn tijd! Ik was zelf schooldirecteur, en ben sedert 1 jaar met pensioen. In mijn school werden dergelijke kinderen wel degelijk geholpen. We kregen van de inspectie een omschrijving als VOORBEELDIGE ZORGBREEDTE …Te ervaren dat je kleinkind niet op zijn niveau uitgedaagd wordt doet dus extra pijn. Hiermee wil ik de visie van eduratio.be ten volle ondersteunen, daar er toch voor "elk" kind, de nodige zorg moet gedragen worden. Ook voor de hoogbegaafden onder hen, zodat ze niet ergens in een hoekje moeten geduwd worden. En omdat deze kinderen van nu misschien wel onze leiders van morgen zouden kunnen zijn , moeten ze ten volle opgeleid worden ! Als pedagoge in de lerarenopleiding lager onderwijs onderken ik het probleem en wil jullie actie graag steunen. Zorgverbreding is er voor élk kind en ook een hoogbegaafd kind heeft " extra" hulp meer dan nodig! De ouderraad van onze school is ook hiermee begaan en is vragend partij om gelijke kansen aan de leerlingen te geven. Om dit project effectief tot stand te kunnen brengen hebben onze zorgcoordinators meer uren nodig! Ik wil met genoegen de reactie op de discussienota ondersteunen. Goede zorg zonder goede middelen is als een luchtballon die, eenmaal de gasfles leeg, te pletter stort ! VolksvertegenwoordigersJullie vragen zijn zeer precies en ik sta principieel wel positief tov van jullie vraag voor meer aandacht en ook concrete maatregelen, maar verder laat ik dit over aan mijn collega's onderwijsspecialisten.Even goede vrienden, hoop ik. Ik heb uw mail goed ontvangen. Ik zal deze problematiek bespreken met de collega's in het Vlaams Parlement die onderwijs opvolgen. Ik heb deze email ook doorgestuurd naar Vlaams Volksvertegenwoordiger Jef Tavernier, die dit verder zal opvolgen. GouverneursIk heb de grootste sympathie voor uw bekommernissen, en hoop dat uw actie tot positieve resultaten mag leiden.Het is echter niet gebruikelijk dat gouverneurs, als commissarissen van de Vlaamse regering, hun handtekening plaatsen onder petities gericht tot de Vlaamse regering. | ||||||||||||||||
|
©eduratio.be - Opmerkingen en vragen zijn welkom op info@eduratio.be (of schrijf daar in op onze nieuwsbrief) | |