Bij het inschatten van de het huidige vaardigheidsniveau van een kind is het belangrijk om het te vergelijken met leeftijdsgenoten en niet met het klasgemiddelde.
Zeker bij kleuters en bij kinderen uit de eerste leerjaren is het verschil tussen kinderen geboren in januari/februari enerzijds en klasgenoten geboren in november/december anderzijds heel groot.
Een jaar leeftijdsverschil op vierjarige leeftijd is relatief immers reusachtig.
Het is voor een leerkracht (en anderen) niet eenvoudig om hiermee rekening te houden.
Zoals we uiteenzetten op onze pagina over het zogenaamde geboortemaandeffect[1] heeft dit redelijk zware gevolgen,
vooral voor de jongsten van een klas, maar ook voor sommige leerlingen die ouder zijn binnen de leeftijdscategorie. Zo stelde men bijvoorbeeld vast dat:
- problemen bij oudere kinderen (geboren in de eerste maanden van het jaar) pas in hogere leerjaren, soms te laat gediagnosticeerd worden
- jongere kinderen (geboren in de laatste maanden van het jaar) vaker lagere rapportcijfers halen en vaker doorverwezen worden naar het bijzonder onderwijs
- jongere kinderen een groter risico lopen om in minderwaardige studierichtingen terecht te komen
- bij de beslissing om een klas over te slaan de geboortemaand overduidelijk veel zwaarder doorweegt dan de ontwikkelingsnoden van het kind,
hoewel de literatuur stelt dat de geboortemaand weinig zou mogen wegen bij de beslissing om al dan niet te versnellen.
Op basis van de meetgegevens van het longitudinale SIBO-onderzoek[2] werden de testen "Rekenbegrip" (uitgegeven door
VCLB Service[3]) voor de derde kleuterklas genormeerd.
Hierbij werd in de handleiding echter maar één normering voorzien, zonder rekening te houden met de geboortemaand van de kinderen.
Dit leidt ertoe dat de tabellen op p. 26 (begin derde kleuterklas) en 42 (einde derde kleuterklas) een redelijk goed beeld opleveren van kinderen die geboren zijn van mei t.e.m. augustus, maar
een vertekend beeld opleveren voor kinderen die in de eerste of laatste maanden van het jaar geboren werden.
Op basis van de SIBO toetsen maakten wij zes aparte normeringen, per twee geboortemaanden een dus. Met behulp van deze tabellen kunnen leerkrachten kinderen vergelijken met het gemiddelde van hun leeftijdscategorie.
Rekenbegrip begin derde kleuterklas
Omzettingstabel van ruwe score naar vaardigheidszone (CITO score)
| A | B | C | D | E |
jan-feb | 37-40 | 32-36 | 24-31 | 16-23 | 0-15 |
maa-apr | 37-40 | 31-36 | 23-30 | 16-22 | 0-15 |
mei-jun | 35-40 | 29-34 | 21-28 | 13-20 | 0-12 |
jul-aug | 34-40 | 27-33 | 19-26 | 13-18 | 0-12 |
sep-okt | 33-40 | 26-32 | 17-25 | 11-16 | 0-10 |
nov-dec | 30-40 | 22-29 | 15-21 | 10-14 | 0-9 |
Gebruik van de omzettingstabel
Men gebruikt steeds de rij, die overeenkomt met de maand waarin het kind geboren is.
In die rij zoekt men de zone waarin de ruwe score van het kind zich bevindt.
Bovenaan in de kolom leest men dan de vaardigheidszone van het kind af.
Voorbeeld 1
Een kind dat toetsscore 15 behaalde, bevindt zich in:
- vaardigheidszone C indien het geboren werd in november of december
- vaardigheidszone D indien het geboren werd tussen mei en oktober
- vaardigheidszone E indien het geboren werd tussen januari en april
Voorbeeld 2
Een kind dat toetsscore 23 behaalde, bevindt zich in:
- vaardigheidszone B indien het geboren werd in november of december
- vaardigheidszone C indien het geboren werd tussen maart en oktober
- vaardigheidszone D indien het geboren werd in januari of februari
Percentieltabel voor rekenbegrip begin derde kleuterklas
Onderstaande tabel toont het percentiel in functie van de behaalde toetsscore en de geboortemaand van de leerling.
Score | PERCENTIELEN |
ALLEN | jan-feb | maa-apr | mei-jun | jul-aug | sep-okt | nov-dec |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
4 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
5 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
6 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 |
7 | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 |
8 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 7 |
9 | 5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 6 | 9 |
10 | 6 | 3 | 3 | 7 | 6 | 8 | 11 |
11 | 8 | 4 | 5 | 8 | 7 | 11 | 14 |
12 | 10 | 6 | 6 | 9 | 9 | 14 | 17 |
13 | 12 | 7 | 7 | 10 | 11 | 16 | 20 |
14 | 14 | 8 | 9 | 12 | 13 | 18 | 23 |
15 | 16 | 9 | 10 | 13 | 15 | 21 | 26 |
16 | 18 | 11 | 11 | 15 | 18 | 23 | 29 |
17 | 20 | 12 | 13 | 16 | 20 | 25 | 33 |
18 | 22 | 14 | 15 | 18 | 23 | 28 | 36 |
19 | 25 | 16 | 18 | 21 | 25 | 30 | 39 |
20 | 28 | 17 | 22 | 23 | 28 | 33 | 42 |
21 | 30 | 20 | 23 | 26 | 30 | 36 | 47 |
22 | 33 | 21 | 25 | 29 | 33 | 38 | 50 |
23 | 36 | 23 | 28 | 32 | 36 | 42 | 55 |
24 | 40 | 26 | 30 | 35 | 41 | 46 | 57 |
25 | 43 | 28 | 32 | 38 | 45 | 49 | 62 |
26 | 46 | 31 | 35 | 41 | 48 | 53 | 65 |
27 | 49 | 34 | 37 | 44 | 51 | 58 | 67 |
28 | 52 | 37 | 40 | 46 | 55 | 62 | 71 |
29 | 56 | 41 | 43 | 51 | 59 | 65 | 73 |
30 | 60 | 45 | 47 | 57 | 63 | 67 | 77 |
31 | 63 | 48 | 51 | 61 | 66 | 70 | 79 |
32 | 67 | 53 | 56 | 65 | 69 | 73 | 83 |
33 | 71 | 59 | 60 | 69 | 73 | 75 | 86 |
34 | 75 | 63 | 64 | 74 | 77 | 79 | 89 |
35 | 79 | 66 | 70 | 77 | 82 | 84 | 92 |
36 | 83 | 73 | 74 | 82 | 87 | 88 | 94 |
37 | 88 | 82 | 82 | 86 | 91 | 91 | 97 |
38 | 93 | 88 | 89 | 94 | 94 | 96 | 99 |
39 | 97 | 95 | 97 | 98 | 98 | 98 | 100 |
40 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
De tweede kolom toont het percentiel dat gepubliceerd werd in de handleiding van "Rekenbegrip".
De kleurcodes zijn:
- rood voor CITO E score
- oranje voor CITO D score
- geel voor CITO C score
- blauw voor CITO B score
- groen voor CITO A score
Volgens de handleiding zit een kind dat toetsscore 15 behaalt in percentiel 16, een CITO D score dus.
Als men echter de geboortemaand van het kind in rekening brengt, dan zit een kind met deze toetsscore:
- in percentiel 26 (CITO C) als het geboren werd in november of december
- in percentiel 9 (CITO E) als het geboren werd in januari of februari
Rekenbegrip einde derde kleuterklas
Omzettingstabel van ruwe score naar vaardigheidszone (CITO score)
| A | B | C | D | E |
jan-feb | 35-40 | 31-34 | 23-30 | 16-22 | 0-16 |
maa-apr | 35-40 | 30-34 | 23-29 | 15-22 | 0-15 |
mei-jun | 34-40 | 29-33 | 20-28 | 13-19 | 0-13 |
jul-aug | 34-40 | 28-33 | 20-27 | 13-19 | 0-13 |
sep-okt | 33-40 | 27-32 | 18-26 | 11-17 | 0-11 |
nov-dec | 31-40 | 24-30 | 15-23 | 9-14 | 0-9 |
Gebruik van de omzettingstabel
Men gebruikt steeds de rij, die overeenkomt met de maand waarin het kind geboren is.
In die rij zoekt men de zone waarin de ruwe score van het kind zich bevindt.
Bovenaan in de kolom leest men dan de vaardigheidszone van het kind af.
Voorbeeld 1
Een kind dat toetsscore 15 behaalde, bevindt zich in:
- vaardigheidszone C indien het geboren werd in november of december
- vaardigheidszone D indien het geboren werd tussen mei en oktober
- vaardigheidszone E indien het geboren werd tussen januari en april
Voorbeeld 2
Een kind dat toetsscore 26 behaalde, bevindt zich in:
- vaardigheidszone B indien het geboren werd in november of december
- vaardigheidszone C indien het geboren werd voor november
Percentieltabel voor rekenbegrip einde derde kleuterklas
Onderstaande tabel toont het percentiel in functie van de behaalde toetsscore en de geboortemaand van de leerling.
Score | PERCENTIELEN |
ALLEN | jan-feb | maa-apr | mei-jun | jul-aug | sep-okt | nov-dec |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 |
5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
6 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 |
7 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 6 | 8 |
9 | 6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 7 | 11 |
10 | 7 | 5 | 5 | 6 | 6 | 10 | 12 |
11 | 9 | 7 | 5 | 7 | 7 | 11 | 14 |
12 | 11 | 8 | 6 | 9 | 9 | 15 | 16 |
13 | 13 | 8 | 9 | 10 | 11 | 16 | 19 |
14 | 14 | 9 | 9 | 11 | 12 | 18 | 21 |
15 | 16 | 10 | 11 | 12 | 14 | 20 | 26 |
16 | 18 | 12 | 13 | 14 | 16 | 22 | 29 |
17 | 20 | 13 | 16 | 17 | 18 | 24 | 31 |
18 | 23 | 15 | 17 | 20 | 21 | 26 | 36 |
19 | 26 | 18 | 20 | 22 | 23 | 29 | 39 |
20 | 29 | 20 | 22 | 25 | 28 | 32 | 42 |
21 | 32 | 22 | 23 | 28 | 30 | 35 | 45 |
22 | 34 | 23 | 25 | 30 | 34 | 38 | 47 |
23 | 37 | 26 | 26 | 33 | 37 | 41 | 49 |
24 | 40 | 28 | 29 | 35 | 40 | 44 | 53 |
25 | 42 | 30 | 32 | 38 | 42 | 47 | 56 |
26 | 46 | 34 | 34 | 42 | 47 | 50 | 60 |
27 | 49 | 37 | 37 | 45 | 49 | 54 | 63 |
28 | 52 | 40 | 41 | 48 | 52 | 58 | 65 |
29 | 56 | 44 | 46 | 51 | 56 | 62 | 69 |
30 | 60 | 47 | 51 | 57 | 60 | 66 | 72 |
31 | 65 | 52 | 57 | 62 | 65 | 71 | 76 |
32 | 70 | 57 | 61 | 68 | 71 | 74 | 83 |
33 | 75 | 64 | 67 | 75 | 75 | 79 | 88 |
34 | 81 | 70 | 72 | 80 | 82 | 83 | 92 |
35 | 86 | 78 | 81 | 86 | 89 | 86 | 94 |
36 | 91 | 84 | 88 | 91 | 94 | 90 | 97 |
37 | 95 | 92 | 94 | 95 | 97 | 96 | 98 |
38 | 98 | 97 | 98 | 99 | 99 | 98 | 99 |
39 | 99 | 99 | 99 | 100 | 100 | 100 | 100 |
40 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
De tweede kolom toont het percentiel dat gepubliceerd werd in de handleiding van "Rekenbegrip".
De kleurcodes zijn:
- rood voor CITO E score
- oranje voor CITO D score
- geel voor CITO C score
- blauw voor CITO B score
- groen voor CITO A score
Volgens de handleiding zit een kind dat toetsscore 15 behaalt in percentiel 16, een CITO D score dus.
Als men echter de geboortemaand van het kind in rekening brengt, dan zit een kind met deze toetsscore:
- in percentiel 26 (CITO C) als het geboren werd in november of december
- in percentiel 10 (CITO E) als het geboren werd in januari of februari
Implicaties voor leerlingen met een leervoorsprong
Een leerling die geboren is in de laatste maanden van het jaar en in bovenstaande tabellen een A-score behaalt, presteert duidelijk een eind boven het gemiddelde van de klas. Het verdient aanbeveling
om deze leerling door te toetsen om zijn actueel niveau te bepalen. Indien het de toetsen van Begin derde kleuterklas betreft, kan men hiertoe de toetsen van Einde derde kleuterklas gebruiken.
Indien de leerling de A score behaalde in de toetsen Rekenbegrip einde derde kleuterklas, dan kan men doortoetsen m.b.v. het LVS wiskunde eerste leerjaar, volgens het systeem uiteengezet in ons stappenplan[4].
De normgroep
Voor de berekening van de bovenstaande tabellen werden de kinderen gebruikt die deel uitmaakten van de SIBO referentiesteekproef (net zoals voor de berekening van de tabellen uit de handleiding).
Hieruit werden echter enkel kinderen weerhouden, die geboren waren in 1997 en dus "op tijd" zaten (dus geen zittenblijvers noch kinderen die een eerste of tweede kleuterklas overgeslagen hadden).
Dit zijn de aantallen leerlingen waarmee we de normering in bovenstaande tabellen berekenden voor Begin derde kleuterklas:
Geboortemaanden | N |
Jan-feb | 549 |
Maa-apr | 608 |
Mei-jun | 621 |
Jul-aug | 626 |
Sep-Okt | 620 |
Nov-dec | 540 |
Dit zijn de aantallen leerlingen waarmee we de normering in bovenstaande tabellen berekenden voor Einde derde kleuterklas:
Geboortemaanden | N |
Jan-feb | 547 |
Maa-apr | 613 |
Mei-jun | 612 |
Jul-aug | 621 |
Sep-Okt | 615 |
Nov-dec | 549 |
CITO scores geven aan hoe goed kinderen het op een test deden in vergelijking met leeftijdsgenoten: elke CITO score komt overeen met bepaalde percentielen.
CITO score | Percentielen |
A | >75 |
B | 50-75 |
C | 25-50 |
D | 10-25 |
E | <10 |
Een CITO A-score geeft dus aan dat een kind zich in de groep van de 25% best presterenden bevindt. Een CITO E-score geeft aan dat het kind in de groep van de 10% slechtst presterenden bevindt.
Merk op dat het bedrijf CITO[5] zelf ook testen uitgeeft. De naar hen genoemde schaal wordt echter ook in andere testen (zoals in Rekenbegrip) gebruikt.
|