|
Nieuwsbrief van 23 augustus 2010.
Eerst screenen, dan toetsen boven niveau
EduRatio ontwikkelde in 2009 een nieuw systeem om in de basisschool
op systematische
wijze leervoorsprong op het vlak van Wiskunde bij alle leerlingen
in
kaart te brengen, en dit met een minimum van tijdsinvestering van de
betrokken
leerkracht. In februari 2010 (afname LVS Midden) hebben veel scholen dit
uitvoerig getest.
De schoolteams waren zo enthousiast, dat we besloten hebben om deze
methode ook
voor de afname van het LVS Begin gratis ter beschikking te stellen van
alle
Vlaamse scholen.
Op onze website vind je meer uitleg over deze vorm van testen, die
we TVE (Tien Vragen Extensie) noemen. De
ervaringen van
de scholen in de lente lieten ons toe om een reeks nuttige aanbevelingen
te
formuleren. Dank aan iedereen die reageerde!
Cursus
De tweedaagse cursus die we in september/oktober geven in het Centrum
Nascholing Onderwijs (CNO) van de Universiteit Antwerpen is volzet. Voor
de
herhaling in januari/februari 2011
zijn er echter nog enkele plaatsen beschikbaar.
Gelieve
contact te nemen met het
CNO voor meer informatie.
Persoonlijk nieuws
Dit is voorlopig de laatste nieuwbrief die mee ondertekend wordt door
Elke Van den Broeck. Zij emigreert in
augustus 2010
met haar gezin naar Canada. Ze ziet
zich
genoodzaakt om haar inbreng in EduRatio voorlopig te bevriezen, maar is
benieuwd hoe het initiatief verder zal evolueren.
Luc besloot om zijn
zelfstudie gestructureerd aan te pakken, en begon aan de masteropleiding
Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit.
Voor leerlingen in het secundair biedt de Open Universiteit trouwens ook
mogelijkheden in het kader van de
Academic Experience.
Een nieuwe start
Minister van Onderwijs Smet schreef een jaar geleden in zijn
Beleidsnota 2009-2014
(p. 6) "We moeten de sterkere leerlingen en studenten beter doen
presteren." Hij meent terecht dat dit een van de vier
essentiële
peilers van een beleid rond gelijke kansen moet zijn. Wij menen dat de
leerlingen met voldoende voorsprong om te kunnen meedraaien in een hoger
leerjaar, gerust sterke leerlingen mogen genoemd worden. Wij
vragen ons
dan ook af of het beleid in het nieuwe schooljaar iets concreets gaat
realiseren rond deze peiler. Wij zullen alleszins met frisse moed aan de
kar
proberen te duwen.
|
|