|
Onderstaande e-mail werd op 18 mei 2009 verstuurd aan alle Vlaamse partijen
Op 8 november 2007 vond in het Vlaams Parlement een
gedachtewisseling met minister Vandenbroucke plaats over zijn
conceptnota Leerzorg van 30 maart 2007. Kathleen Helsen (CD&V), Stern Demeulenaere
(Open Vld), An Michiels (VB) en Kris Van Dijck (N-VA) drongen er bij de
minister sterk op aan om meer aandacht te schenken aan de problematiek van
hoogbegaafde leerlingen binnen het concept leerzorg. Al deze
volksvertegenwoordigers waren unaniem in hun verklaringen: ook bij een leervoorsprong
moet preventief opgetreden worden.
Wij zetten dit tijdens de hoorzitting
al uiteen: er is grote nood aan het systematisch detecteren van leervoorsprong. Tijdens onze acties in 2004 en
2006 gaven
honderden directeurs van Vlaamse scholen en talloze anderen aan dat de overheid
dringend een beleid zou moeten uitwerken en extra middelen (lestijden) zou
moeten voorzien voor hoogbegaafde kinderen.
Minister Vandenbroucke reageerde verbijsterend: hij besliste om zorgvuldig elke verwijzing naar hoogbegaafdheid of leervoorsprong te
verwijderen uit zijn Voorontwerp decreet Leerzorg!
Op 12 februari 2009 wees Mevr. Demeulenaere (Open Vld) minister
Vandenbroucke op het ontbreken van de doelgroep van de begaafde leerlingen in het onderzoek dat de CLB's uitvoerden. De minister antwoordde: "We
konden deze praktijktest per definitie niet boven water krijgen, omdat we dat inderdaad niet tot een apart aandachtspunt hebben gemaakt. Maar we moeten daar
zeker op terugkomen." Jammer genoeg legt de minister niet uit waarom
hij dit niet tot een apart aandachtspunt heeft gemaakt en hoe/wanneer
hij hierop gaat terugkomen.
Daarom organiseerden we zelf zo'n praktijktest. Tijdens onze DoorToetsActie 2009 werd duidelijk dat 18% van de kinderen
in de Vlaamse basisscholen een dusdanige voorsprong hebben, dat vergaande aanpassingen aan hun onderwijs nodig
zijn, indien men wenst dat zij voldoende bijleren op school. Dit werd
vastgesteld door het afnemen van toetsen die bestemd zijn voor kinderen van een
hoger leerjaar. Negenentwintig scholen namen deel aan onze actie. Zij gingen op
zoek naar een leervoorsprong van een jaar of meer bij 4176 leerlingen in 121
klassen.
In bijlage vindt u een kleine enquête (tien vragen), waarmee wij peilen naar het standpunt van uw partij op het vlak van de problematiek
van leervoorsprong in het Vlaamse onderwijs. Op 1 juni zullen wij alle
ontvangen ingevulde vragenlijsten publiceren op onze website. Daarnaast zullen we de 13.000 abonnees
(voornamelijk leerkrachten, directies en CLB's) van onze nieuwsbrief
hiervan op de hoogte brengen.
Wij danken u alvast bij voorbaat voor de tijd die u hieraan
wijdt en kijken uit naar de antwoorden van uw partij.
|
|